• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دو درصد هزینه آموزش مهاجران افغان را سازمانهای بین المللی می پردازند

دو درصد هزینه آموزش مهاجران افغان را سازمانهای بین المللی می پردازند

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی ولایت خراسان رضوی گفت: در حال حاضر تنها دو درصد هزینه 47 میلیون دالری آموزش مهاجرین افغانستانی در این ولایت توسط سازمان های بین المللی تامین می شود.

سید علی قاسمی؛مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی، صبح امروز چهارشنبه در نشستی با حضور جمعی از سفیران و دیپلمات‌های خارجی و رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران در مشهد افزود: سالانه 47 میلیون دالر بابت آموزش مهاجران افغانستانی در ولایت خراسان رضوی با زیر پوشش داشتن 71 هزار دانش آموز هزینه می‌شود.

سید علی قاسمی  مجموعه خدماتی که در حوزه پناهندگان افغانستانی در خراسان رضوی ارائه می‌شود را در شش محور شامل آموزش، بهداشت و سلامت، معیشت، پروژه‌های جامعه محور، فعالیت‌های حقوقی و هماهنگی مناسبت‌های بین المللی دستبه بندی کرد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی ولایت خراسان رضوی گفت: در صورت توافق کمیساریای عالی، ولایت خراسان رضوی می‌تواند دو طرح چرخه بازگشت مهاجران و بیمه اجباری رایگان سلامت را به عنوان ولایت آزمایشی در کشور اجرایی کند.

قاسمی افزود: طرح ویژه بازگشت مهاجران افعانستانی از ایران به کشورشان شامل سه چرخه "آموزش، اشتغال و بازگشت" است که در قالب این طرح مهاجران افغان می‌توانند بین سه تا پنج سال طبق برنامه ریزی های انجام شده در ایران و افغانستان از حمایت‌های لازم برای کسب درآمد برخوردار شوند و با امنیت و تأمین فرصت شغلی به کشورشان بازگردند.

وی اضافه کرد: در قالب طرح بیمه سلامت نیز باید همه مهاجران افغانستانی با اولویت بندی به صورت رایگان بیمه اجباری سلامت شوند که ساکنان مهمانشهر تربت جام ولایت خراسان رضوی در اولویت نخست اجرای این طرح هستند.

وی ارائه مراقبت‌های اولیه در پنج مرکز بهداشتی، اجرای طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی، اجرای دوره‌های فنی و حرفه‌ای، ایجاد اشتغال خانگی، ایجاد اشتغالزایی در زمینه تولید محصولات چرمی در مشهد، گسترش کارگاه‌های خیاطی مشهد، ایجاد بازارچه‌های دائمی و رسیدگی به مشکلات در کمیته‌های حل اختلاف و جلسات مشاوره روانشناسی را از جمله خدمات ارائه شده به مهاجران افغان در خراسان رضوی برشمرد.

رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران نیز ضمن تشکر از خدمات جمهوری اسلامی به مهاجرین افغانستانی گفت: با شناسایی اولویت‌ها و چالشهای ارائه خدمات به مهاجران افغان می‌توان بهترین راهکار را برای کمک به آنان پیدا کرد.

ایوو فریزان افزود: در قالب سفر دو روزه جمعی از سفیران و اعضای هیأت دیپلماتیک به خراسان رضوی، فعالیت‌های جمهوری اسلامی به پناهندگان در نزد مجامع جهانی اطلاع رسانی خواهد شد.

هیأت دیپلماتیکی متشکل از 28 نفر از سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران و مسئولان سازمانهای بین المللی مرتبط با امور پناهندگان به سرپرستی رئیس نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران از 17 تا 19 تیر ماه در ولایت خراسان رضوی اقامت دارند.

320 هزار مهاجر افغانستانی در ولایت خراسان رضوی سکونت دارند که از این تعداد 71 هزار نفر به عنوان دانش آموز در مدارس این ولایت در حال تحصیل هستند.

طرح پوشش بیمه درمانی اتباع خارجی نیز در قالب قرارداد چهارجانبه اداره کل اتباع وزارت داخله، سازمان بیمه سلامت، وزارت صحت، درمان و آموزش پزشکی و دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از سال 1394 در خراسان رضوی در حال اجراست.

مهاجران افغانستانی مقیم خراسان رضوی 16 مؤسسه دارای مجوز فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز دارند.

  پربازدید ترین