• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کرزی: ایران شریک صلح و نقش مهم و ارزنده ای در توسعه افغانستان داشته است

کرزی: ایران شریک صلح و نقش مهم و ارزنده ای در توسعه افغانستان داشته است

«حامد کرزی» رییس جمهوری پیشین کشورمان از ایران به عنوان شریک صلح، امنیت و موفقیت کشور یاد کرد و گفت تهران در کنار اینکه یکی از دوستان و همسایگان مهم کابل است نقش مهم و ارزنده ای هم در توسعه افغانستان داشته است.

کرزی که به منظور شرکت در هشتمین مجمع صلح جهانی به پکن سفر کرده است روز چهارشنبه در مصاحبه با ایرنا خاطرنشان کرد ما دارای روابط بسیار دیرینه و دوستانه با ایران هستیم مناسبات بسیار زیربنایی با یکدیگر داریم و همکاری های دو کشور بسیار گسترده است.

وی نقش ایران را به عنوان یک بازیگر مهم و قدرت منطقه ای در توسعه، صلح و امنیت افغانستان بسیار مهم توصیف کرد و گفت که عرصه های مختلفی برای همکاری های دو کشور وجود دارد و همواره دو کشور درباره این زمینه ها با یکدیگر رایزنی می کنند.

رییس جمهوری پیشین کشورمان افزود: ایران در افغانستان یک جایگاه بسیار مهم دارد ایران به صلح و امنیت و ثبات افغانستان همواره کمک کرده است و افغانستان امیدوار است همکاری های دو کشور در قلمروهای مختلف ادامه یابد.

کرزی با اشاره به تلاش های ایران برای ثبات افغانستان گفت که در این عرصه و همچنین موفقیت افغانستان، نقش ایران بسیار مهم و مثال زدنی بوده است و این مناسبات همیشه رو به رشد بوده است و خواهد بود و با دوستان و مسئولان ایرانی در رایزنی نزدیک هستیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه کشورمان در یک شرایط حساس قرار گرفته است تاکید کرد مردم افغانستان صلح می خواهند و حق دارند بعد از چندین سال جنگ و درگیری داخلی به آرامش برسند.

وی ضمن اشاره به ضرورت مشارکت کشورهای همسایه در فرایند تحقق صلح افغانستان بر همکاری آمریکا با کشورهای همسایه افغانستان به ویژه چین و روسیه در روند گفت و گوهای صلح تاکید کرد.

او گفت: روند صلح افغانستان باید به طور کامل متعلق به افغانستان و با رهبری افغانستان انجام شود و در این میان شفافیت مذاکرات از اهمیت زیادی برخوردار است.

او گفت: مذاکرات بین ایالات متحده آمریکا و طالبان پیشرفت نسبتاً خوبی داشته است و امیدوارم این مذاکرات به صلح و ثبات پایدار در افغانستان منجر شود.

کرزی افزود: در نهایت امیدواریم مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان آغاز شود زیرا معتقدم این موضوع، تنها راه تحقق صلح در افغانستان است.

رییس جمهوری پیشین کشورمان در مورد نقش طالبان در آینده سیاسی کشور نیز خاطر نشان کرد به دنبال راه حلی هستیم که بعد از خروج آمریکا از افغانستان و تحقق صلح، طالبان بخشی از نظام سیاسی افغانستان شود طالبان می تواند وارد سیاست افغانستان شود.
 
کرزی با اشاره به اینکه مردم افغانستان، کشور خود را بدون حضور نیروهای خارجی می خواهند اظهار امیدواری کرد نیروهای خارجی در سریعترین زمان ممکن افغانستان را ترک کنند.

  پربازدید ترین