• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کرزی: روند صلح باید به رهبری و مالکیت افغان ها باشد

کرزی: روند صلح باید به رهبری و مالکیت افغان ها باشد

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور، در سخنرانی اش در هشتمین مجمع صلح که شهر پکن کشور چین برگزار شده بود، گفته است که روند صلح افغانستان باید به مدیریت و مالکیت افغان‌ها به پیش برده شود.

آقای کرزی، در این نشست اظهار داشته است: “قراری‌که گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و امریکا وارد هفتمین دور خود شده است، شفافیت در این گفت‌وگوها می‌تواند باعث پیش‌رفت آن شود.”

در همین حال، آقای کرزی افزوده است که طالبان و امریکا در این گفت‌وگوها پیشرفت‌های داشته اند، و من امیدوار استم که نتیجه این گفت‌وگوها منجر به صلح و ثبات دایمی در افغانستان شود.

از سویی، هم زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای روند صلح افغانستان در ادامه هفتمین دور گفت‌وگوهای صلح امریکا و طالبان گفته است که این دور گفت‌گوها پیش رفت‌های قابل ملاحظه ای داشته است، آقای خلیل‌زاد، اظهار داشته است که افغان‌ها نسبت به هر وقت دیگر به صلح نزدیک شده اند.

گفت‌وگوهای طالبان و امریکا به منظور تامین صلح دایمی و رسیدن به یک توافق‌نامه، روی تضمین‌های ضد هراس افگنی از سوی طالبان، و خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاحال به پیش رفته است.

از سویی هم، آقای کرزی از تلاش‌ها برای آوردن صلح و نشست میان‌افغانی دوحه استقبال کرده است.

آقای کرزی گفته است که از این پیش نیز گفت‌وگوهای میان حکومت و  طالبان به اشکال دیگری صورت گرفته است، آقای کرزی افزوده است که البته چیزی‌که ضرورت است در نهایت آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت و طالبان می‌باشد.

در مورد نقش طالبان در آینده افغانستان، آقای کرزی گفته است که ایالات متحده برای خروج از افغانستان آماده می‌شود، ما خواهان راه‌کاری استیم که بتواند برای طالبان اجازه دهد که در آینده سیاسی افغانستان دخیل باشند.

آقای کرزی گفته است که این یک توافق با طالبان خواهد بود نه تسلمی به آنان، وی افزوده است که باید طالبان دوباره وارد سیاست افغانستان با تمام افغان‌ها شوند، و این چیزی است که ما باید از آن مطمئن شویم.

هشتمین مجمع جهانی صلح، به تاریخ 8 و 9 ماه جولای سال روان میلادی، در شهر پکن چین با همکاری دانشگاه تسینگهوا و موسسه امور خارجه چین برگزار شد، این نشست یک سمینار غیر حکومتی است که روی موضوعات امنیتی بین‌المللی تمرکز دارد.

  پربازدید ترین