• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ایران: با کسانی که علیه مردم ما به تروریسم اقتصادی دست زدند مذاکره نمی کنیم

 ایران: با کسانی که علیه مردم ما به تروریسم اقتصادی دست زدند مذاکره نمی کنیم

وزیر خارجه ایران با رد ادعای انگلیسی‌ها درباره تلاش ایران برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس، خطاب به آمریکایی‌ها گفت با کسانی که علیه مردم ما به تروریسم اقتصادی دست زدند مذاکره نخواهند کرد.

محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) ادعای انگلیس درباره تلاش ایران برای توقیف یک فروند نفتکش آنها در خلیج فارس را تکذیب کرد.

ظریف در جمع خبرنگاران درباره این ادعای انگلیس گفت: «ظاهرا نفتکش بریتانیایی عبور کرده است. آنچه خودشان مطرح کردند و ادعاهایی که مطرح می‌شود برای ایجاد تنش است و این ادعاها هیچ ارزشی ندارد».

وی همچنین افزود: «تا الان این ادعاها را زیاد تکرار کرده‌اند. البته این را سپاه رد کرد اما این حرفها معمولا برای پوشاندن نقاط ضعف آنها مطرح می‌شود».

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوال دیگری درباره سفرش به سازمان ملل گفت: «هنوز ویزای من صادر نشده اما این سفر برای شرکت در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل است. البته در کنارش با مجامع فکری رسانه‌ها برنامه خواهم داشت و بعد از آن به کاراکاس برای شرکت در نشست عدم تعهد و همچنین سفری دوجانبه خواهم رفت و به دو کشور دیگر آمریکای لاتین هم سفر می‌کنم».

ظریف درباره اینکه آیا ایران چراغ سبزی به آمریکا برای حضور در مذاکرات داده است یا نه، توضیح داد: «ما هیچگاه میز مذاکره را ترک نکردیم. تا اسفندماه 96 آمریکا در جلسات کمیسیون مشترک برجام حضور می‌یافت وداخل مذاکره بود. خودشان تصمیم گرفتند میز مذاکره را ترک کنند حالا یک ادعای دروغی می‌کنند برای فریب که ما آماده مذاکره هستیم. اگر آماده مذاکره هستند مذاکره با تروریسم جور در نمی‌آید. خودشان هم با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنند و ما هم با کسانی که علیه مردم ما دست به تروریسم اقتصادی زدند مذاکره نمی‌کنیم. باید این را متوقف کنند».

به گزارش خبرنگار سیاست‌خارجی خبرگزاری فارس، وی در پاسخ به سوالی درباره پیام کتبی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به «حسن روحانی» همتای ایران خود گفت: «من هنوز رئیس جمهور را ندیدم».

وزیر خارجه ایران همچنین درباره طرحی که رسانه ها عنوان می‌کنند در سفر «امانوئل بن» مشاور دیپلماتیک ماکرون به تهران تحت عنوان «توقف در برابر توقف» مطرح شده نیز خاطر نشان کرد: «نخیر ایشان پیشنهادی آوردند برای اینکه از افزایش تنش جلوگیری شود. گفتند ما میانجی نیستیم، به ایشان گفته شد تا زمانی آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ایران است نباید توقع داشته باشند ایران اقداماتش را متوقف کند. یا اروپا باید اقدامات لازم را انجام دهد یا آمریکا جنگ اقتصادی علیه ملت ایران را متوقف کند».

  پربازدید ترین