• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هزینه انتخابات تامین شد و انتخابات در زمان تعیین شده برگزار می شود

هزینه انتخابات تامین شد و انتخابات در زمان تعیین شده برگزار می شود

کمیسیون مستقل انتخابات کشور اعلام کرده که بودجه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در ششم میزان امسال برگزار شود، تامین شده است.

برگزاری این انتخابات 149 میلیون دلار هزینه خواهد داشت که به گفته این کمیسیون 90 میلیون دلار آن توسط دولت و 59 میلیون آن توسط نهادهای بین‌المللی تامین می‌شود.

قبل از این کمیسیون انتخابات از عدم تامین بودجه انتخابات ریاست جمهوری ابراز نگرانی کرده از آن به عنوان یکی از چالش‌های اصلی یاد کرده بود.

ذبیح الله سادات، سخنگوی کمیسیون انتخابات می گوید که با تامین شدن هزینه انتخابات، اکنون کار کمیسیون انتخابات براساس برنامه تعیین‌شده پیش می‌رود.

او گفت که این کمیسیون با اداره ملی احصائیه (آمار) افغانستان کار می‌کند تا فهرست نهایی رای‌دهندگان را تهیه کند.

آقای سادات تاکید کرد که با نهایی شدن فهرست رای‌دهندگان، برگه‌های رای‌دهی در دانمارک چاپ و به افغانستان منتقل خواهد شد.

او گفت که بخش دیگری از آمادگی‌ها استفاده از دستگاه بیومتریک در انتخابات ریاست جمهوری است که اکنون تیم‌های فنی در زمینه روش استفاده از این سیستم کار می‌کنند.

در انتخابات پارلمانی که در میزان سال گذشته برگزار شده بود، استفاده از دستگاه بیومتریک به دلیل عدم آشنایی کارمندان انتخابات خبر ساز شد و به دلیل مشکلات تکنیکی انتقادهای زیادی را در پی‌داشت.

رئیس جمهور غنی، چندی قبل به استفاده از دستگاه بیومتریک در رای‌دهی و اعلام نتایج انتخابات در مدت کوتاه تاکید کرد.

در انتخابات پارلمانی، 22 هزار دستگاه بیومتریک استفاده شد. چند روز قبل نیز کمیسیون تدارکات ملی افغانستان اعلام کرد که برای خریداری بیش از 17 هزار دستگاه بیومتریک بیش از 14 میلیون یورو را اختصاص داده است.

اعلام انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 افغانستان نیز نزدیک به یک سال طول کشید و نتایج آخرین انتخابات پارلمانی نیز نزدیک به هفت ماه بعد اعلام شد.

آقای سادات در ادامه افزود که کمیسیون انتخابات کشور برای 18 نامزدی که فهرست آنان قبلا اعلام شده بود، امروز اعتبارنامه می‌دهد و به آنان رسما اجازه ورود به رقابت‌های انتخاباتی داده خواهد شد.

  پربازدید ترین