• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان 42 مرکز صحی را در میدان وردک بستند

طالبان 42 مرکز صحی را در میدان وردک بستند

کمیته سویدن برای افغانستان اعلام کرده است که طالبان 42 مرکز صحی وابسته به این کمیته را در ولایت میدان‌وردک بسته‌اند.

 این کمیته روز چهارشنبه، بیست‌وششم سرطان با نشر یک خبرنامه گفته است که در پی عملیات نیروهای دولتی بر یک مرکز صحی مربوط به کمیته سویدن در منطقه تنگی سیدان میدان‌وردک، طالبان این کمیته را مجبور کرده است تا تمام مراکز صحی و شفاخانه‌هایش را در این ولایت مسدود کند.

این کمیته گفته است که درخواست طالبان برای مسدودسازی مراکز صحی به صورت مستقیم به کارمندان محلی کمیته سویدن سپرده شده است.

کمیته سویدن هم‌چنان گفته است که به دلیل تهدید طالبان مجبور شده است تا از 77 مرکز صحی وابسته به این کمیته، 42 مرکز آن را در شش ولسوالی میدان‌وردک مسدود کند. براساس اطلاعات این کمیته، با بسته بودن این شفاخانه‌ها، روزانه 57 هزار بیمار از دسترسی به خدمات صحی محروم می‌شوند که شامل زنان و کودکان هستند.

سونی مانسون، مسوول کمیته سویدن در افغانستان گفته است که بستن مراکز صحی و محروم کردن مردم از دریافت خدمات صحی، نقض آشکار از حقوق بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه است. او تأکید کرده است که مراکز صحی به روی مردم باید دوباره گشوده شود و طرف‌‎های جنگ نیز از اقداماتی که به صورت عمدی غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، خودداری کنند.

در همین حال، خالد فهیم، مسوول برنامه کمیته سویدن در صحبت با روزنامه 8صبح گفت که طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه کارمندان صحی مسوولیت دارند تا بدون تبعیض خدمات صحی را عرضه کنند و نباید طرف‌های جنگ مانع فعالیت مراکز صحی شوند. به گفته او، کمیته سویدن عملیات نیروهای دولتی و مسدودیت مراکز صحی از سوی طالبان را غیرقانونی و خلاف اصول حقوق بشر می‌‌داند.

با این حال، کمیته سویدن گفته است که تلاش می‌کند تا این مراکز صحی دوباره باز شود. این کمیته از رهبران طالبان نیز خواسته است تا روی بازگشایی مراکز صحی توافق کنند.

مقام‌های محلی میدان‌وردک روز سه‌شنبه، هژدهم سرطان، تأیید کرده بودند که در نتیجه عملیات نیروهای دولتی در میدان‌وردک یک مرکز صحی صدمه دیده و چند کارمند آن کشته شده‌اند.

به دنبال آن کمیته سویدن اعلام کرد که در عملیات نیروهای دولتی چهار کارمند صحی مربوط این کمیته کشته شده‌اند و یک نفر دیگر نیز ناپدید است. کمیته سویدن این عملیات را محکوم کرده و خواهان محاکمه عاملان آن شده است.

این در حالی است که براساس اطلاعات وزارت صحت عامه در سال جاری ده‌ها کارمند صحی در نتیجه درگیری‌ها کشته شده‌اند و صدها مرکز صحی نیز صدمه دیده است.

  پربازدید ترین