• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

حامد کرزی: معامله امریکا با سایر کشورها در روند صلح افغانستان قابل قبول نیست

حامد کرزی: معامله امریکا با سایر کشورها در روند صلح افغانستان قابل قبول نیست

رییس جمهور پیشین کشور تاکید کرده که معامله امریکا با سایر کشورها در روند صلح افغانستان قابل قبول نیست.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین گفته که جنگ کنونی افغانستان را پاکستان و امریکا به صورت مشترک آغاز کرده‌اند و این دو کشور باید به این جنگ پایان دهند.

رییس جمهور پیشین کشور که به روز پنج‌شنبه، 27 سرطان،  در یک نشستی که به منظور بررسی روند صلح افغانستان در کابل برگزار شده بود، تاکید کرد که امریکا باید روند جاری صلح را وضاحت دهد تا این روند به یک بحران دیگر در کشور منجر نگردد.

او خاطر نشان کرد که روند جاری صلح باید زمینه را طوری فراهم کنند که افغانستان میزبان نشست‌های صلح باشد نه مهمان و نیز تمامی مردم افغانستان خود را در آینه صلح یکجا ببینند.

حامد کرزی بیان داشته که او آماده هرنوع همکاری در روند صلح است، ولی امریکا و کشورهای دیگر نباید بر سر این روند معامه کنند که مورد قبول نیست.

وی گفت: اگر روند صلح با دقت دنبال نشود و یک عقب‌گرد داشته باشد، در آن صورت مقام‌های افغان مسوول خواهند بود نه کشورهای دیگر. او گفت که باید از خشونت‌هایی که در گذشته در افغانستان به وقوع پیوسته درس گرفت و نباید بار دیگر وقایع گذشته تکرار شود.

کرزی در ادامه تصریح کرد: «ما نمی‌خواهیم که در فردای صلح، دوباره یک صفحه جدید بی‌ثباتی افغانستان ورق بخورد، ما نمی‌خواهیم که پس از صلح، افغانستان از یک حکومت مقتدر برخوردار نباشد و کشور به سوی ملوک‌الطوایفی شدن پیش برود. و به خاطر اطمینان از همین اکنون باید اساسات صلح را بسیار محکم بگذاریم.»

رییس جمهور پیشین با اشاره به حاضر نشدن گروه طالبان به مذاکره مستقیم با نماینده‌گان حکومت افغانستان گفت که برای موفقیت روند صلح افغانستان، نیاز است تا افغانان به عنوان مهمان در روند صلح نه بل به عنوان صاحب و مالک این روند باشند.

حامد کرزی با آن که از نقش تسهیلاتی کشورهای منطقه و جهان در روند صلح افغانستان استقبال کرد اما گفت که این کشورها نباید افغانستان را شامل رقابت‌ها و تنش‌های شان بسازند.کرزی گفت که در صورت هم‌نظری کشورهای منطقه در روند صلح افغانستان، این کشور به صلح خواهد رسید.

حامد کرزی گفت که جنگ کنونی افغانستان را پاکستان و امریکا به صورت مشترک آغاز کرده‌اند و این دو کشور باید به این جنگ پایان دهند. کرزی تاکید کرد که امریکا باید در مورد روند جاری صلح وضاحت دهد تا این روند به یک بحران دیگر در کشور منجر نگردد.

به گفته او، باید کشورهای منطقه به ویژه هند و ایران در روند صلح افغانستان سهیم شده و نباید از این روند دور نگهداشته شوند.

او روند کنونی صلح را مهم خواند و گفت که در این روند باید تهداب یک افغانستان جدید گذاشته شود نه اینکه تهداب کج گذاشته شود و بحران دیگری را عامل گردد.

به گفته وی، هیچ کشوری از همسایه‌گان افغانستان نباید روند جاری صلح را یک تهدید برای خود بدانند بلکه باید این روند را به دید یک فرصت جدید بر بنیاد منافع ملی خود ببینند و امریکا نیز باید به تمامی کشورهای منطقه در این مورد اطمینان دهد.

  پربازدید ترین