• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

سیما سمر: حامد کرزی و اشرف غنی هیچ کدام حاضر نشدند گزارش عدالت انتقالی را نشر کنند

سیما سمر: حامد کرزی و اشرف غنی هیچ کدام حاضر نشدند گزارش عدالت انتقالی را نشر کنند

سیما سمر، رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که از حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین و هم‌چنین محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کنونی خواسته‌ گزارش عدالت انتقالی این کمیسیون را نشر کنند، اما آن‌ها حاضر به این کار نشده‌اند.

خانم سمر به روز پنج‌شنبه(27سرطان) یک روز پس از برکناری‌اش از ریاست کمیسون حقوق بشر، در نشست ارایه گزارش این کمیسیون درباره زنان، صلح و امنیت گفت: “پشیمان نیستم از این‌که گزارش را نشر نکردم؛ به خاطری‌که نشر آن، مربوط می‌شود به دولت‌داران ما، به رییس‌جمهور قبلی و رییس‌جمهور کنونی، از هردوی‌شان خواسته شده که نشر کنند، نخواسته‌اند که نشر کنند”.

اما وی افزود: “نیاز است به‌ عنوان یک راپوری که تاریخ بیست و چند سالۀ افغانستان را مستند کرده، هر وقتی که زمینه مساعد باشد، در اختیار نسل آینده افغانستان قرار بگیرد. هدف ما این بوده جنایاتی که رخ داده در افغانستان، تکرار نشوند”.

سیما سمر افزود، در گزارش تازه این کمیسیون که با پنج‌ هزار بانو مصاحبه شده که خواهان روی ‌کار آمدن چه نوع نظامی پس از توافق احتمالی صلح هستند، بیش از 95 درصد این بانوان از ساختار کنونی نظام و مردم‌سالاری دفاع کرده‌اند.

به گفته وی، در این گزارش تنها چهار درصد بانوان موافق برگشت امارت اسلامی بوده‌اند.

در این گزارش همچنان‌ تأکید شده که نباید موضوع حقوق شهروندی و زنان در گفت‌وگوهای صلح با طالبان به رایزنی گرفته شود.

خانم سمر تاکید کرد، نقش ‌دادن به قربانیان جنگ در گفت‌وگوها، حفظ حقوق اقلیت‌های مذهبی و حفظ دست‌آوردهای 18 سال پسین بخش دیگری از خواست‌های این بانوان در روند گفت‌‌وگوها بوده ‌است.

  پربازدید ترین