• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا ترامپ شخصا ادعای سقوط پهپاد ایرانی را مطرح کرد؟

 چرا ترامپ شخصا ادعای سقوط پهپاد ایرانی را مطرح کرد؟

 بدون اینکه خود را درگیر جزئیات گیج کننده مربوط به تشدید خصومت آمریکا علیه ایران از زمان خروج ترامپ از برجام کنیم، اندکی به این موضوع بپردازیم که چرا ترامپ شخصا ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی در خلیج فارس توسط نیروهای آمریکایی را مطرح کرده و مدعی شده است که این پهپاد به هزار متری ناو آمریکایی "یو اس اس باکسر" رسیده بود. این اقدام ترامپ معانی و مفاهیم سمبولیک بسیار مهمی را در دل خود دارد.

رئیس جمهور قوی ترین کشور جهان در اقدامی بی سابقه شخصا ادعا کرده است که نیروهای آمریکایی یک فروند پهپاد ایرانی را در آب های خلیج فارس سرنگون کرده اند. در حالی که طبق عرف وعادت، فرماندهان میدانی باید چنین خبرهایی را اعلام کنند؛ این موضوع پرده از میزان اهمیت قدرت ایران برای امریکایی ها برمی دارد و ثابت می کند که قدرت و توانمندی های ایران برای آمریکایی ها کاملا جدی و بسیار مهم است.

وقتی که رئیس جمهور آمریکا شخصا چنین ادعایی را مطرح می کند در می یابیم که ترامپ برای بازگرداندن آبروی دولت خود که با سقوط پهپاد تجسسی غول پیکر "گلوبال هاوک" لگدمال شده است، به هر طناب پوسیده ای چنگ می زند.

از این سو ایران چندان به ترامپ اجازه نداد از این "پیروزی دونکیشوتی" لذت ببرد چرا که با پخش ویدیویی که پهپاد مورد نظر از ناو "یو اس اس باکسر" گرفته و به سلامت به پایگاه های ایران برگشته بود، خواب خوش او را به هم ریخت.

نکته جالب توجه این است که با وجود اینکه ایران با انتشار عکس و مدرک دروغ بودن ادعای ترامپ را ثابت کرد، اما وی دوباره همان ادعا را با جزئیات بیشتری مطرح می کند و این خود، بیش از هر چیز پرده از یأس و درماندگی ترامپ در این مقطع زمانی بر می دارد و نشان می دهد که وی حتی قدرت اندیشه هم ندارد.

  پربازدید ترین