• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دانش: مذاکره ی طالبان تنها با امریکا نمی تواند روند صلح را به پیروزی برساند

دانش: مذاکره ی طالبان تنها با امریکا نمی تواند روند صلح را به پیروزی برساند

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که گروه طالبان نمی‌تواند روند صلح را تنها از راه مذاکره با ایالات متحده‌ امریکا به پیروزی برساند. به گفته‌ی او، طرف عمده‌ی جنگ، مردم افغانستان‌اند و در مورد صلح نیز باید مردم تصمیم بگیرند.

آقای دانش امروز (شنبه، 29 سرطان) در نشستی در کابل گفت: «طالبان اگر فکر می‌کنند که تنها با مذاکره با ایالات متحده‌ی امریکا می‌تواند صلح را به پیروزی برسانند، این یک خیال بیش نیست. طرف عمده‌ی جنگ مردم افغانستان هستند که باید تصمیم بگیرند.»

او ضمن استقبال از تلاش‌های اخیر که برای برقراری صلح در افغانستان صورت گرفته، همچنان گفت که صلح نباید به معنای نادیده گرفتن دست‌آوردهای 18 سال گذشته‌ی مردم افغانستان تلقی شود.

به گفته‌ی او، گروه طالبان در دوران حاکمیت خود در دهه‌ی هفتاد، افغانستان را به یک قبرستان خاموش تبدیل کرده و از خود یک سرزمین سوخته و ویران را به میراث گذاشت و در کنار آن یک نوع نظام «استبدادی و دیکتاتوری» را حاکم کرده بود که هیچ کسی از هیچ حقی برخوردار نبود.

معاون دوم ریاست‌جمهوری گفت که «چنین گروهی با چنین پیشینه‌ای هنوز هم بر تداوم جنگ و خشونت اصرار دارند و هنوز هم هر روز مردم ملکی و حتا علما، زنان، اطفال، محصلین و متعلمین این کشور را به خاک و خون می‌کشاند.»

آقای دانش افزود تا زمانی که گروه طالبان به تغییر استراتژی جنگی، کاهش خشونت، پذیرش آتش‌بس و مذاکره‌ی بین‌الافغانی به رهبری حکومت افغانستان تن ندهد، سخن گفتن از صلح یک شعار بی‌محتوا و فریب‌دادن افکار عمومی جهان است.

او در بخشی از سخنانش به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان تعیین‌شده‌ی آن تأکید کرد و همچنان گفت که پذیرفتن صلح به معنای کنارگذاشتن و انصراف از انتخابات نیست، زیرا به گفته‌ی او، در صورتی که انتخابات برگزار نشود، مردم یک‌بار دیگر نظام دوره‌ی طالبان را تجربه خواهد کرد.

معاون دوم ریاست‌جمهوری افزود هر گروهی که به صلح می‌پیوندد باید جمهوریت نظام و همچنان نظام مبتنی بر انتخابات و آرای مردم افغانستان را بپذیرد.

آقای دانش علاوه کرد که دولت و کمیسیون‌های انتخاباتی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ششم میزان آمادگی کامل دارد و از تمامی تکت‌های انتخاباتی، احزاب سیاسی، نهادهای مدنی، گروه‌های اجتماعی و مردم افغانستان خواست که در برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه سهم گرفته و با رعایت قانون و اخلاق زمینه‌ی مشارکت پرشور مردم در انتخابات را فراهم کنند.

  پربازدید ترین