• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

پاکستان تشکیل دولت قوی در افغانستان را تهدید می داند

پاکستان تشکیل دولت قوی در افغانستان را تهدید می داند

روزنامه واشنگتن اگزمینر امریکایی در گزارشی نوشت: پاکستان تشکیل دولت قوی در افغانستان را تهدید می‌داند.

یک رسانه امریکایی معتقد است که  یکی از دلایل درگیری‌های مرزی پاکستان با افغانستان تلاش اسلام‌آباد برای جلوگیری از قدرت گرفتن دولت مرکزی قوی در افغانستان است زیرا چنین دولتی را برای خود تهدید می‌داند.

مرز مورد مناقشه افغانستان و پاکستان همواره پرتنش بوده و افغانستان هرگز خط مرزی موسوم به «خط دیورند» را به رسمیت نشناخته است؛ از سویی نیز این منطقه در سال‌های گذشته بویژه پس از سال 2007 میلادی بارها مورد حملات راکتی ارتش پاکستان قرار گرفت.

این حملات که یکی از دلایل تیرگی و سردی روابط دو کشور است سبب آتش متقابل نیروهای افغان و همچنین جان باختن غیرنظامیان افغان شده است.

«بیل راجیو» سردبیر «لانگ‌وار ژورنال» در این باره به «واشنگتن اگزمینر» گفت که یکی از دلایل درگیری‌ها، تمایل پاکستان برای جلوگیری از قدرت گرفتن دولت افغانستان است.

وی افزود که پاکستان استقرار دولتی قوی در کابل را «تهدید» می‌داند و از اینرو از مخالفان مسلح دولت حمایت می‌کند.

درگیری‌های مرزی تنها یکی از مشکلاتی است که دولت افغانستان با آن روبرو است و نیروهای افغانستان برای کنترل بیشتر مناطق کشور بویژه مناطق مرزی با مشکل مواجه هستند.

براساس گزارش لانگ‌وار ژورنال دولت 141ولسوالی ولایات را و طالبان نیز 63 ولسوالی را تحت کنترل خود دارند و 193 ولسوالی باقی مانده نیز تحت درگیری دو طرف قرار دارد. 

  پربازدید ترین