• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حضور آمریکا در عربستان از بیم غافلگیری های انصارالله است

حضور آمریکا در عربستان از بیم غافلگیری های انصارالله است

یک روزنامه فرامنطقه‌ای عربی به نقل از محافل نظامی اروپایی، هدف آمریکا از اعزام نیرو به عربستان را تقویت بنیه نظامی ریاض برای مقابله با انصار الله دانست نه مقابله با ایران.

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم  در گزارشی با عنوان «عربستان نیروهای آمریکایی را برای مقابله با غافلگیری‌های آتی حوثی‌ها درخواست داده و اعزام نیرو برای مقابله با خطر ایران نیست»، نوشت، احتمالا دلیل اصلی اعزام نیروی آمریکایی به عربستان، مقابله با یمن باشد.

در این گزارش آمده است: بر اساس یک توافقنامه مشترک، ایالات متحده، صدها نیروی آمریکایی را به عربستان سعودی برای مشارکت در دفاع و ثبات در منطقه اعزام خواهد کرد، اما احتمالا  نظارت آمریکا بر مقابله با حوثی‌ها دلیل اصلی اعزام نظامیان آمریکایی است.

روزنامه‌های عربستان سعودی در توجیه درخواست مقامات ریاض برای استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور آن را در راستای ادامه همکاری نظامی میان دو کشور با هدف حفظ فشار بر ایران و جلوگیری از تشدید معرفی کردند و گفتند میزبانی از نیروهای آمریکایی پیامی قوی برای نظام ایران است که هر گونه تلاش بی فایده برای بهره برداری از تنش در منطقه با نیروی بازدارندگی لازم مواجه خواهد بود.

نیروهای آمریکایی که قرار است وارد خاک عربستان شوند زیاد نیستند و تعداد آنها محدود است از همین رو بسیاری از کارشناسان معتقدند که وظیفه اصلی آن مقابله با چالش‌های ایران نیست بلکه با حوثی هاست اگر برای مقابله با ایرانی ها بود تعداد آنها بیشتر بود و سیستم‌های پیچیده‌ای مانند موشک‌های تاد با خود به عربستان می‌بردند.

با توجه به اطلاعات دقیقی که رأی الیوم از محافل اروپایی ذیربط با مسائل دفاعی، کسب کرده، عربستان سعودی از ضعف سلاح‌های آمریکا در ردیابی موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها شکایت کرده و ادعا کرده که واشنگتن به آنها سلاح‌های ثانویه فروخته است.

پاسخ آمریکا این بود که نیروهای نظامی سعودی ضعف تجربه و آموزش ناکافی برای این سلاح‌ها از جمله سامانه پاتریوتی دارند که در مقابله با اکثر موشک‌های بالستیک شکست خورده است. همچنین آمریکا گفته که عربستان با نظامیان بازنشسته غربی که در سطح مناسبی نبوده‌اند، قرارداد بسته است.

عربستان معتقد است حوثی‌ها  به دنبال تنش در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز دست به اقداماتی غیرمنتظره زده‌اند. آنها پهپادهای خود را هر روز به خاک عربستان می فرستند و این نگرانی وجود دارد که موشک‌های بالستیک یا هوشمند آنها با حمله به فرودگاه‌ها و منافع عربستان در عمق خاک این کشور جنگ را به نفع حوثی‌ها یکسره کند.

از همین رو اعزام نظامیان آمریکایی به منظور مقابله با چیزی است که آن را خطر حوثی‌ها می‌خوانند، زیرا مقابله با ایران مستلزم حضور ده‌ها هزار نظامی و رسیدن سامانه پدافند ضد موشکی تاد است که عربستان هنوز به آن دست نیافته است.

  پربازدید ترین