• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دیدار و ملاقات سفیرکبیر و نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی افغانستان با اقشار مختلف مهاجرین

دیدار و ملاقات سفیرکبیر و نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی افغانستان با اقشار مختلف مهاجرین

به تاریخ پنجشنبه 3 اسد 1398 برابر با 25 جولای 2019 ، ساعت 11، عبدالغفور لیوال سفیرکبیر و نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی افغانستان در ایران و دکتر هارون نجم پور با جمعی از مهاجرین به شمول فعالین اقتصادی، ورزشی، فرهنگی، دانشجویان و استاتید دانشگاه در مقر سفارت دیدار و گفتگو کردند.

آصفه استانکزی از فعالین فرهنگی و خبرنگار خبرگزاری افغان ایرکا در ایران، حاضر در جلسه می‌گوید: در این ملاقات ابتدا با تلاوت قرآن مجید شروع شد، که ابتدا آقای هارون نجم پور ضمن خیر مقدم و خوش آمدگویی هدف از این ملاقات را معارفه و قدردانی از فعالیت‌های سابق سفیر سابق کشورمان در تهران دانست.وی همچنین یادآور شدند که سفارت افغانستان در ایران بزرگترین و پرجمعیت ترین  سفارت در دنیاست اما کمترین امکانات را هم دارد و آرزوی موفقیت برای شروع کار سفیر جدید را خواستار  شدند.

خانم آصفه استانکزی گفت: بعد از آقای هارون نجم پور حجت الاسلام والمسلمین علی ناطقی فعال فرهنگی و عالم دینی ضمن قدردانی از زحمات سفیر سابق کشورمان نقش سفیر را مهم برشمردو یادآور شدند که با وجود سه میلیون مهاجر در ایران سفیر نقش اساسی و وظیفه خطیری دارند و ما سفیری میخواهیم که پشتون، تاجیک، هزاره، شیعه و سنی نباشد بلکه افغان و مسلمان باشد.

در ادامه خانم دکتر فاطمی صحبت هایی پیرامون زنان و دستاوردهایی که زنان در عرصه تحصیلات که با مهاجرت بدست آمده است ایراد نمودند.  وی در سخنانی با اعلام حمایت و پشتیبانی از سفیر جدید کشور، به ظرفیت‌های مهاجرین به خصوص خانم‌ها اشاره کرد و گفت: "در ایران با توجه به مشکلاتی که خودشان دارند، و وضعیتی که شما اشراف دارید، ظرفیت‌ها فوق‌العاده زیاد است، مهاجرین ما می‌توانند از این توانایی و استعداد و ظرفیت‌ها خوب استفاده کنند و هم با پشتیبانی و تدبیر شما، بتوانند بر مشکلات فایق بیایند".

از سوی دیگر، خانم عرب‌زاده، فعال ورزشی و مسئول بخش بانوان نمایندگی فدراسیون فوتبال کشور در ایران گفت: "در دو سال گذشته، یک سامان‌دهی خوب در بخش فوتسال و فوتبال، چه در بخش خانم‌ها و چه آقایان ایجاد شده، که بعد از چهار دهه در بخش بانوان، کاری که آقایان نتوانستند بکنند، ما به کمک بخش فرهنگی سفارت انجام دادیم و ما یک تیم منسجم بانوان در لیگ کشوری دسته دوی ایران داریم، و امسال هم یک تیم منسجم منتخب هندبال درست کردیم که هم در لیگ‌های ایران و هم پشتیبانی تیم ملی افغانستان خواهد بود".
 
وی خواستار یک نشست خصوصی با سفیر کشور با حضور بانوان ورزشکار برای بیان مشکلات آن‌ها شد.

آصفه استانکزی از فعالین فرهنگی و خبرنگار خبرگزاری افغان ایرکا در ایران ادامه داد: سپس در این ملاقات آقای لیوال سفیر کبیر کشورمان ضمن خیر مقدم خوش آمدگویی
گفتند که از قبل باید بگویم که زبان پشتو و زبان دری هردو زبان های دلنشین برای من هستند که هرکدامش پشتو یک چشمم هست و دری چشم دیگر من هست و مبارک باد میگویم تمام پیروزی های مهاجرین را چه در عرصه ورزش چه در عرصه درخشش دانشجویان و هر عرصه دیگری ، ایشان وعده دادند روزهای چهارشنبه را برای دیدارهای حضوری برای مردم اختصاص خواهم داد و چند نکته را یادآور شدند که یک نکته آن این است که دنبال یک ساختمان جدید برای سفارت هستند و گفتند که یک ماه هست که پیگیری میکنند و دنبال آن هستند.

و در ادامه صحبت های پیرامون مشکلات و راه حل های پیش روی مهاجرین از جمله کمبود فضای ساختمان قونسلی، سیستم نوبت دهی و خدمات رسانی سفارت و همچنین تکریم ارباب رجوع گفتگو صورت گرفت و مشکل دوم را مشکل اخلاقی و ناموسی دانست که این مسئله قابل تحمل نیست.

خانم استانکزی در اخیر یادآور شدند که در پایان مراسم نیز چند تن‌  به نمایندگی از کوچی ها با اهدا چپن و لنگی به جناب سفیر صاحب  مراسم را پایان دادند و بعدا همگی به صرف نهار رفتند.













دیدار اختصاصی دانشجویان با سفیر کبیر کشورمان
آصفه استانکزی از فعالین فرهنگی و خبرنگار خبرگزاری افغان ایرکا در ایران میگوید: در این جلسه هارون نجم پور معاون سفارت و آقای رحمتی سرپرست بورس های وزارت تحصیلات، خانم تالقانی آتشه فرهنگی سفارت و آقای جمال انصاری مسئول دانشجویی سفارت حضور داشتند.

وی افزود: هدف این مراسم معارفه بود و آقای جمال انصاری گفتند که امروز مهاجرت مثل قبل یک رنج نیست بلکه تبدیل به گنج شده و دانشجویان ما که اینجا تحصیل کردند فقط یک تحصیل خالی نکردند بلکه با هویت ملی و روحیه ملی خود تحصیل کردند .

خانم استانکزی در پایان گفت: بعد از آن تعدادی از نمایندگان دانشجویان به شمول آقای عطایی و خانم توخی صحبت هایی ایراد نمودند.

همچنین آقای لیوال هم صحبت کردند و گفتند که ما در یک محیط فرهنگی درس میخوانیم و از آنجایی که ایران یک کشور غنی از نظر فرهنگ می‌باشد باید بهترین استفاده‌ها را به ارمغان ببریم.

مقام محترم سفارت در این دیدار صمیمی گفت: از آنجایی که سفارت اداره واسط بین دولت ایران و دولت افغانستان است تمام تلاش خود را در ایجاد بیشترین تحول ممکن در چارچوب توانمندی ها و ظرفیت های موجود را برای حل مشکلات خواهد کرد.

  پربازدید ترین