• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مراسم بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد «شهید محمد طاهر فصیحی» در تهران برگزار شد+تصاویر

مراسم بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد «شهید محمد طاهر فصیحی» در تهران برگزار شد+تصاویر

مراسم بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد حجت الاسلام والمسلمین شهید محمد طاهر فصیحی توسط بنیاد فصیحی در تهران برگزار شد.

مراسم بیست و نهمین سالگرد شهادت حجت الاسلام والمسلمین شهید محمد طاهر فصیحی روز جمعه 8 سرطان 1398 با سخنرانی عارف رحمانی نماینده پارلمان جمهوری اسلامی افغانستان و معاون کمیسیون امنیت داخلی مجلس و بیانات حجت‌الاسلام والمسلمین ناطقی شهرستانی با حضور علماء و طلاب و دانشجویان  و مهاجرین افغانستانی در شهرک حسن آباد تهران از طرف بنیاد فرهنگی شهید محمد طاهر فصیحی(ره) برگزار شد.

این مراسم با قرائت کلام‌الله قرآن مجید، توسط قاری قرآن، آقای محمد حسین احمدی شروع شد و در ادامه، سرکار خانوم فرزانه زکی، بخش‌هایی از زندگی‌نامه شهید فصیحی(ره) را به اختصار و اجمال بیان کردند.

در ادامه فرزند شهید فصیحی با اشاره به فرا رسیدن بیست و نهمین سال یاد شهادت شهید سرافراز حجت‌الاسلام والمسلمین شهید شیخ محمد طاهر فصیحی یاد و خاطره شهدای خونین بال دیگر شهید محمدحسین صادقی(نیلی) و تمام شهدای گمنام و بخون غلطیده که در تقارن این ایام در آغوش خدا خفتند را گرامی داشت.

فرزند شهید فصیحی از ویژگیهای بارز پدرش اشاره کرد و گفت: حجت الاسلام والمسلمین شهید فصیحی در راستای بیداری و بیدارگری دینی در جامعه خویش خوش درخشید. ایشان گاه در سنگر جهاد و مقاومت و گاه در جبهه جهاد سازندگی حضور داشت و تا آخرین روزهای حیاتش در جهت رونق زندگی مردم تلاش کرد.
یکایک شهدای افغانستان و مخصوصاً حجت‌الاسلام والمسلمین شهید صادقی نیلی و شهید فصیحی به نیکی و شایستگی وظیفه‌ی ایمانی خود را انجام دادند. اینک نوبت این نسل جهادی و انقلابی و مقاومت است که علاوه بر پیشبرد آرمانهای شهدای گرانقدر کشور بر اساس نیازهای فکری و فرهنگی و سازندگی و… طرحی نو برای جهاد و تلاش ترسیم کرده و جهت رفع نیازها و کاستی‌های جامعه افغانستان برخیزند. چون امروزه افغانستان داغدار به جهاد سازندگی و جهاد فرهنگی نیازمند است.

مسلمانان افغانستان به جرم شیعه بودن و محبت به اهل بیت علیهم‌السلام، روزانه قتل عام می‌شوند و جریانهای تکفیری و افراط گرایی طالبان و داعش با کوبیدن بر طبل اختلافات مذهبی و قومی در افغانستان با انتحار و انفجار و کشتن مردم مظلوم و بی‌گناه عقده‌های خویش را تخلیه کرده و در نهایت باعث ایجاد خصومت و خشونت بین اقوام و مذهب می‌شوند.

و در آخر، فرزند شهید فصیحی با دو جمله سخنان خود را به پایان رسانید : هر چه جامعه از زمان و آرمان و اهداف شهدا دورتر شود به همان میزان مشکلات و اختلافات سیاسی و قومی زیادتر می‌شود. و راه نجات مردم از بن بستهای سیاسی و اجتماعی فعلی و رهایی از باتلاق فساد اداری و از هم گسیختگی انسجام ملی، بازگشت و تعهد به آرمانهای مقدس شهداست.

در ادامه‌ی مراسم عارف رحمانی، نماینده‌ی پارلمان افغانستان رحمانی با اشاره به جایگاه مراجع و علما و خدمات شخصیت‌های دینی که در راستای ارزش‌های دینی و دین اسلام من جمله ساختن مسجد، حسنیه‌ها، مکتب‌ها، درمانگاه‌ها و … جهت بهتر زیستن مسلمانان در جامعه گفت:
یکی دیگر از خدمات علما به دین اسلام، دفع و پاسخگویی به شبهات دینی است. که این شبهات آفت‌های دینی به حساب آمده و گریبان‌گیر اذهان جوانان مسلمان شده است.

کشور افغانستان به عالمان زمانه‌شناس و عاملانی که درک کافی از دین دارند‌ٰ احتیاج دارد. کسی که عالم زمان خودش هست و کسی زمانه‌ی خود را بدرستی درک می‌کند و با توجه به تحولات و تفکرات و پرسشهای مطرح شده در جامعه، آلوده به گمراهی‌ها و تاریکی‌ها نمی‌شود. و مردم زمانه‌ی خود را درک می‌کنند.

عارف رحمانی: عالمان دینی ما در کجا هستند و در کجا قرار دارند؟
رحمانی در ادامه سخنان خود، مهمترین ویژگی عالمان جامعه‌ی افغانستان را در جامعه‌ای که از یک سو دچار افراطیت در تفکر دینی هست و از سوی دیگر دین‌گریزی و تحریف‌های دینی هست را این چنین بیان کرد؛ که عالمان واقعی میان دو حد افراط و تفریط در یک نقطه‌ی تعادل می‌ایستند و اسلام حقیقی و نبوی را اجرا می‌کنند.

البته ناگفته نماند که این افراطهای دینی که در جامعه ما افغانستان به چشم می‌خورد ناشی و حاصل توطئه‌های استکبار و دشمنان دین اسلام است و عدم آشنایی با اسلام واقعی و عمل نکردن به وظیفه‌ی برخی از عالمان دینی است که از لحاظ دانایی در اوج قرار دارند ولی از لحاظ عملیاتی کردن مسایل دینی و عامل بودن در حد بسیار بسیار پایینی قرار دارند. که این یک هشداری است به همه‌ی علما و دستگاه تبلیغ دین که در شرایطی که در جامعه‌ی افغانستان، اسلام بازیچه‌ی دست داعش و طالبان شده است و جوانهای ما از دین فاصله گرفته‌اند!

معاون کمیسیون امنیت داخلی مجلس، در پایان سخنرانی خویش به دو نکته‌ی مهم و روز جامعه افغانستان اشاره نمود:

وی باعرض تسلیت و تهنیت بمناسبت سالگرد شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین فصیحی و همچنین با برگزاری مراسم سالگرد ایشان و تمجید مقام شامخ این عالم عامل از بنیاد فرهنگی شهید فصیحی تقدیر و تشکر کرد. و به مسایلی من جمله: اعتیاد و فقر و بحرانها و آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و بعنوان مثال گفت که در یکی از ولسوالیهای افغانستان 95 درصد مردم معتاد هستند. و در سطح کل کشور حدود 6 میلیون از جوانان افغانستان معتاد به مواد مخدر شده‌‌اند، و در ادامه همچنین افزود: در چنین شرایطی دستگاههای تبلیغ دینی و دستگاههای آموزشی چه حرفی برای گفتن دارند.

وی همچنین در ادامه مسئله صلح و انتخابات اشاره کرد و مسٲله‌ی ایجاد صلح در افغانستان را با این رویه‌ی فعالیتهای طالبان و انتحار مردم مظلوم، در افغانستان را دست نیافتنی خواند و سال پیش روی را برای مردم افغانستان سالی جنجالی و پر از بحران توصیف کرد.

گفتنی است که شهید محمدطاهر فصیحی در هشتم سرطان سال 1369 به دست کوردلان و تروریستان به شهادت رسید. تاسیس حوزه علمیه جعفریه در ولایت دایکندی، احداث سرک و تاسیس بازار پلاس از جمله فعالیت‌های عام‌المنفعه‌ی این شهید بزرگوار می‌باشد.











  پربازدید ترین