• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شورای نامزدان از تحریم انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد

شورای نامزدان از تحریم انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری از احتمال تحریم و مقاطعه با انتخابات ششم میزان هشدار داده است.

این شورا که متشکل از یازده دسته انتخاباتی است، روز یک‌شنبه، ششم اسد در نخستین روز پیکارهای انتخاباتی طی فیصله‌ای گفته است، در صورتی که «تیم حاکم» تا یک هفته دیگر به خواست‌های نامزدان رسیده‌گی نکند، انتخابات را تحریم و روی مبارزه برای موفق ساختن پروسه صلح و ایجاد اجماع ملی برای شکل‌گیری یک اداره پاسخگو تمرکز خواهد کرد تا این اداره بی‌طرف و ملی مسوولیت برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه را بر عهده گیرد.  

 شورای نامزدان در اعلامیه خود گفته است که این شورا طی اعلامیه‌ها، ابلاغیه‌ها، کنفرانس‌ها و نشست‌های متنوع به تأسی از حکم قانون اساسی کشور، پیشنهادات واضح و قابل تطبیق جهت برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و با اعتبار را به جانب حکومت، کمیسیون‌های انتخاباتی و جامعه جهانی ارایه کرده است.

طبق این اعلامیه، انتظار می‌رفت که رهبری حکومت وحدت ملی به حکم قانون و صدای عدالت‌خواهانه شورای نامزدان ریاست جمهوری گوش فرا داده و برای برون‌رفت از بحران حاضر به تفاهم شود، اما برعکس اشرف غنی به عنوان رییس حکومت وحدت ملی، استفاده از منابع و امکانات دولتی، عزل و نصب‌های سیاسی و غیرقانونی، مداخله در امور کمیسیون‌های انتخاباتی و کمپین‌های قبل از وقت را مضاعف ساخت و اکنون به شدت تلاش دارد تا تحت نام انتخابات بار دیگر قدرت را به گونه غیرقانونی در اختیار بگیرد.

در اعلامیه شورای نامزدان آمده است: «ما کاندیدان ریاست جمهوری رفتارهای غیردموکراتیک و مداخله‌های متداوم تیم حاکم را به شدت تقبیح می‌کنیم و با تأکید بر خواسته‌های قبلی خویش بنا بر دلایل مستند و موجه که در ذیل از آن‌ها یادآوری می‌شود، صحنه کمپین‌های انتخاباتی را غیرهموار، ناعادلانه و یک‌جانبه دانسته و جهت رسیدن به هدف برگزاری انتخاباِت آزاد، عادلانه و با اعتبار با این انتخابات از قبل مهندسی شده، تحت اشراف حکومت وحدت ملی، مقاطعه نموده و آن را تحریم می‌کنیم و از ملت عزیز و هواخواهان خویش می‌خواهیم که در این انتخابات بحران‌ساز سهیم نشوند.»

در اعلامیه هم‌چنان از جامعه جهانی خواسته شده است که ملت افغانستان را در برگزاری یک انتخابات عاری از تقلب و برابر با معیارهای جهانی همکاری کند.

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در حالی از تحریم انتخابات هشدار داده است که پیکارهای انتخاباتی روز یک‌شنبه ششم اسد آغاز شد و قرار است برای شصت روز ادامه یابد.

محمداشرف غنی، عبدالله عبدالله و عنایت‌الله حفیظ از نامزدان انتخابات ششم میزان هستند که در روز یک‌شنبه پیکارهای انتخاباتی خود را رسماً در شهر کابل شروع کردند.

محمداشرف غنی روز یک‌شنبه را یک روز مهم خواند و گفت که با شروع پیکارهای انتخاباتی در این روز، قانون اساسی کشور به اجرا گذاشته شده است.

  پربازدید ترین