• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سخنگوی وزارت خارجه ایران: اگر اقدام اروپا عملی نشود گام سوم را بر می داریم

سخنگوی وزارت خارجه ایران: اگر اقدام اروپا عملی نشود گام سوم را بر می داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: اگر اقدامات اروپایی ها عملی نشود، گام سوم کاهش تعهدات برجامی را با قاطعیت بر می‌داریم.

سیدعباس موسوی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران تصریح کرد، هفته‌های مهمی را پشت سر گذاشتیم و در آن قرار داریم که از نظر دیپلماتیک، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و تعیین‌کننده است. این تحولات، با سفر ظریف به نیویورک و سپس آمریکایی لاتین و در نهایت با سفر به سنگال ختم شد. در این سفرها، تحولاتی رخ داد و دستاوردهایی را به همراه داشتیم

وی درباره جزییات جلسه دیروز کمیسیون مشترک برجام خاطرنشان کرد: تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام ادامه دارد و این تلاش‌ها و رایزنی‌ها چه در قالب‌ ملاقات‌های دوجانبه و چه کمیسیون مشترک انجام می‌شود.

موسوی گفت:‌ نشست دیروز هم به درخواست ایران و هم طرف‌های اروپایی بود. طرف‌های اروپایی نسبت به رویکرد ایران در کاهش تعهداتش کمی معترض بودند و از طرفی ایران هم در نشست به بی‌عملی و رفتار آنها و همچنین برخی اقداماتشان مانند دستگیری برخی ایرانیان به خواست آمریکا و استرداد آنها به واشنگتن، اعتراض داشت.

وی تصریح کرد، این افراد به خاطر تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا دستگیر شدند. این تحریم‌ها قبل از دستگیری، نه وجود داشته و نه قانونی و قابل اعتنا بوده است.

اقدام انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران نقض برجام است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه اقدام انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران به عنوان یک اقدام نقض برجام در جلسه دیروز مطرح کردیم، ابراز داشت: توافق خاصی انجام نشد بلکه نشست رو به جلویی برای انجام تعهدات طرفین بود. بحث اینستکس مطرح شد که بحث مهمی نیست زیرا مقدمه اجرای تعهدات طرف مقابل است. اگر این اقدامات منجر به اقدمات عملی نشود، مورد قبول ایران نیست و گام سوم را با قاطعیت برمی‌داریم. یکی از توافقات نشست وزرای امور خارجه برجام است که نیازمند برخی بررسی‌ها و مقدمات است که به محض دست یافتن انجام می‌شود.

موسوی در پاسخ به این سوال که یوسف به علوی برای میانجیگری درخصوص مسائل منطقه‌ای به ایران سفر کرده بود؟ بیان کرد: طبیعی است درخصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مانند بحث کشتی‌ها و تنش در خلیج فارس صحبت شده باشد ولی اینکه برای میانجیگری آمده باشد، تایید نمی‌کنم ولی در خصوص این مسائل طبیعی است که با مقامات ایران صحبت شده باشد.

وی درباره توافقات جلسه دیروز کمیسیون مشترک برجام یادآور شد: فضا قدری برای ادامه کار شفاف‌تر است. اگر برخی توافقات جزیی انجام شود، نشست وزرای امور خارجه برگزار می‌شود که گام رو به جلویی است. ما همچنان منتظر اقدامات عمل و ملموس اروپایی‌ها برای اجرای برجام هستیم.

موسوی گفت: اروپایی‌ها در حرف زدن کم نمی‌آورند و تکالیفی را می‌پذیرند. این دفعه حرف‌های جدی‌تری زدند ولی نمی‌شود روی حرف‌ها حساب کنیم و منتظر اقدامات عملی آنها هستیم. رئیس‌جمهور در نامه خود به سران کشورهای برجام به صورت شفاف برنامه ایران را مطرح کرده و طرف مقابل می‌داند چه باید کند.

  پربازدید ترین