• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سردی کارزارهای انتخاباتی؛ بی باوری نامزدان به اصل بر گزاری انتخابات ریاست جمهوری

سردی کارزارهای انتخاباتی؛ بی باوری نامزدان به اصل بر گزاری انتخابات ریاست جمهوری

مبارزات انتخابات در حالی آغاز شد که از یکسو توازن از نگاه امکانات میان نامزدان وجود ندارد و از طرف دیگر اراده جدی برای بر گزاری انتخابات پیش از معاهده صلح با گروه طالبان، از سوی جامعه جهانی و برخی نامزدان ریاست جمهوری وجود ندارد.

صغرا سعادت عضو بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان می گوید بی باوری ها به برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری سبب شده است که کمپاین‌ها نسبت به انتخابات های گذشته کم رنگ باشد.
 
از سوی هم به گفته این ناظر انتخاباتی اتفاق ناگوار در کابل و حمله بر دفتر روند سبز در روز اول کمپاین نشان دهنده وضعیت بد امنیتی در کشور است و احتمال وجود دارد که دسته ها دیگر نیز حین کمپاین مورد حمله قرار گیرد.
 
این ناظر انتخابات تاکید می کند که حکومت بویژه تیم دولت ساز در زمان کمپاین حد اقل از نگاه تامین امنیت فرصت برابر را باید برای نامزدان فراهم کند.
 
در اولین روز کمپاین انتخاباتی دفتر روند سبز افغانستان به رهبری امر الله صالح معاونت اول تیم دولت ساز مورد حمله افراد نا شناس قرار گرفت که بیش از 20 تن کشته و 50 تن دیگر زخم برداشتند.
 
در همین حال "دین محمد جاوید" استاد دانشگاه، اما دلیل کمرنگ بودن کمپاین ها را بی باوری نامزدان به اصل بر گزاری انتخابات عنوان می کند.
 
جاوید بابیان اینکه مردم افغانستان در راه رسیدن به هدف خود از هیچ تهدیدی نمی ترسد می افزاید: در انتخابات های گذشته مردم قربانی های زیادی دادند اما از تعیین سرنوشت و رفتن به پای صندوقهای رای دریغ نکردند پس معلوم است که نا امنی علت کم رنگ بودن کمپاین ها نیست.
 
به گفته این استاد دانشگاه اگر واقعا نامزدان ریاست جمهوری به بر گزاری انتخابات بی باور نیستند باید کما فی السابق حد اقل عکسها و پستر ها را در دیوار ها و کنار جاده ها نصب می کردند.
 
به باور جاوید گفتگو های صلح افغانستان که به عقیده خیلی ها از اهمیت بیشتری بر خوردار می باشد عامل اصلی بی باوری ها به انتخابات شده است.
 
از نظر این استاد دانشگاه نیز اگر انتخابات قربانی یک صلح پایدار، عادلانه و با عزت شود مردم افغانستان ضرر نمی کند زیرا ختم جنگ در کشور آرزوی چهل ساله این ملت است.

  پربازدید ترین