• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اعضای پارلمان سایه: زمینه برگزاری انتخابات شفاف مساعد نیست

اعضای پارلمان سایه: زمینه برگزاری انتخابات شفاف مساعد نیست

 اعضای پارلمان سایه متشکل از ده‌ها تن از اعضای پیشین شورای ملی مدعی هستند که اکنون زمینه برای برگزاری انتخابات شفاف و سراسری ریاست جمهوری مساعد نیست و تیم حاکم در پی مهندسی این پروسه است.

همایون همایون رییس مجمع پارلمانی سایه و معاون پیشین مجلس نمایندگان امروز چهارشنبه ( 9اسد) در یک نشست خبری در کابل مدعی شد که هم اکنون زمینه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مساعد نیست.

همزمان با شروع مرحله کمپاین‌های انتخاباتی اکثر تکت‌های انتخاباتی زمینه کمپاین‌های انتخاباتی را ناعادلانه خوانده گفته‌اند که از تمام امکانات عامه در این روند به نفع یک تیم حاکم استفاده می‌شود. این تکت‌های انتخاباتی همچنان تاکید کرده‌اند که برای برگزاری انتخابات شفاف ریاست جمهوری نیز تاکنون تضمین داده نشده است.

آقای همایون افزود که درحال حاضر زمینه برای برگزاری انتخابات شفاف و سراسری مساعد نیست و به پروسه صلح که یک ضرورت ملی به حساب می‌آید باید اولویت داده شود.

موصوف اضافه کرد که گفتگوهای صلح بین امریکا و طالبان معطوف به صلح کشور باید برای مردم واضح ساخته شده و نمایندگان شهروندان باید در این پروسه دخیل ساخته شوند.

به گفته ی وی، شهروندان افغانستان نسبت به پروسه صلح از بابت ارزش‌های حقوقی شان که در جریان هفده سال گذشته به دست آمده است نگران هستند و با واضح شدن پروسه صلح این نگرانی باید برطرف شود.

معاون پیشین مجلس همچنان بر ضرورت واضح شدن موقف گروه طالبان در چوکات حکومتی بیرون آمده از توافق صلح تاکید کرده افزود که باید واضح شود که موقف گروهی که در جریان هفده سال گذشته علیه مردم افغانستان جنگیده‌اند در کجای حکومت خواهد بود.

وی ارگ ریاست جمهوری را نیز فرا روی صلح به موانع تراشی متهم کرده، از این نهاد خواست که از مانع تراشی دست برداشته و برای به دست آمدن یک توافق پیرامون صلح تلاش کند.

همچنان شکیبا هاشمی نماینده پیشین و عضو پارلمان سایه پیرامون صلح و انتخابات تاکید کرد که کمیسیون‌های انتخاباتی نمی‌توانند جلو تقلب را در انتخابات بگیرند با این وجود باید به صلح به جای انتخابات اولویت داده شده و زمینه برگزاری انتخابات سراسری و شفاف پس از توافق صلح مساعد شود.

او نیز ارگ ریاست جمهوری را به مانع تراشی فرا روی صلح متهم کرده افزود که این مانع تراشی باید ختم شده و پروسه صلح باید با شدت بیشتر دنبال شود.

همچنان نذیر احمد احمد زی عضو پیشین پارلمان، صلح و انتخابات را دو پروسه ملی خواند که شهروندان افغانستان در هر دو پروسه باید به گونه واقعی دخیل ساخته شوند، به گفته او در جنگ چهل سال مردم عامه بیشتر از همه قربانی داده‌اند و باید در پروسه صلح نمایندگان شان دخیل باشند.

همزمان صدیقه مبارز نامزد وکیل راه نیافته با مجلس نمایندگان انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در 8 میزان دایر شود را با انتخابات پارلمانی گذشته شبیه دانسته افزود که به دلیل مساعد نشدن زمینه شفافیت، این پروسه پر از تقلب خواهد بود.

وی پیرامون صلح نیز تاکید کرد که هم اکنون شهروندان دراین پروسه دخیل نیستند و احتمال می‌رود یک معامله صلح از جانب کشورهای همسایه بر مردم افغانستان تحمیل شود.

او تاکید کرد که صلح تحمیلی همانند جنگ تحمیلی تلقی می‌شود و برای مردم افغانستان قابل قبول نخواهد بود.

این در حالی است که گفته می‌شود در جریان هفته‌های گذشته صحبت‌های مستقیم دولت افغانستان و طالبان پیرامون صلح آغاز خواهد شد، با آنکه حکومت به برگزاری انتخابات تاکید می‌کند اما گمانی‌زنی‌ها از تعویق انتخابات و ایجاد یک حکومت توافقی نیز روز به روز شدت می‌گیرد.

به تازگی وزارت دفاع امریکا نیز اعلام کرده که تا قبل از آغاز سال 2020 نیروهای این کشور از افغانستان خارج می‌شوند، این مسئله چراغ سبزی به گروه طالبان پیرامون روند صلح تعبیر می‌شود.

  پربازدید ترین