• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالله خطاب به وزیر داخله بر بی طرفی پولیس در انتخابات تأکید کرد

عبدالله خطاب به وزیر داخله بر بی طرفی پولیس در انتخابات تأکید کرد

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که حفظ بی‌طرفی پولیس در انتخابات ریاست جمهوری باید در صدر اولویت‌های وزارت امور داخله و مسوولان امنیتی قرار داشته باشند و پولیس از مداخله در انتخابات دور نگه‌داشته شوند.

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی روز یک‌‌شنبه، سیزدهم اسد در نشست زیر نام «بورد هم‌آهنگی پولیس» در سخنانی تأکید کرد، در صورتی که پولیس و در مجموع نیروهای امنیتی در انتخاب مداخله کنند، اعتمادی را که مردم افغانستان به این نیروها دارند، از دست می‌دهند. به گفته عبدالله، سلب اعتماد مردم از نیروهای امنیتی جبران‌ناپذیر است و به همین دلیل مسوولان امنیتی به صورت مداوم در بی‌طرف نگه‌داشتن نیروهای امنیتی تلاش کنند.

عبدالله عبدالله از جانب دیگر بر غیر سیاسی شدن پولیس تأکید کرد و گفت که سیاسی شدن پولیس پی‌آمدهای ناگوار را در پی خواهد داشت و اعتماد پولیس را در نزد مردم مخدوش می‌کند.

او افزود: «انتخابات‌ها می‌گذرد، اما اگر نیروهای امنیتی و دفاعی ما این طور شهرت پیدا کنند که این‌ها جانب‌داری می‌کنند از کاندید و یا کاندیدانی، این یک صدمه‌ی بسیار جبران‌ناپذیر به اعتماد مردم به پولیس و نیروهای امنیتی و دفاعی خواهد بود.»

رییس اجرایی «رأی و حق انتخاب» را حق فردی پولیس عنوان کرد، اما گفت که پولیس نباید مردم را برای رأی دادن به فرد خاص، جهت‌دهی کنند. عبدالله عبدالله با بیان این‌که نیروهای امنیتی در جریان انتخابات پارلمانی سال گذشته با حفظ بی‌طرفی و عدم مداخله در امور انتخاباتی، امتحان را موفقانه سپری کرده‌اند، تصریح کرد که این نیروها در انتخابات ریاست جمهوری در برابر یک آزمون کلان دیگر قرار دارند.

رییس اجرایی در این نشست زمینه‌سازی و تأمین امنیت انتخابات شفاف و عادلانه را از مسوولیت‌های عمده پولیس عنوان کرد و از مسوولان امنیتی خواست با حفظ بی‌طرفی امنیت انتخابات را تأمین کنند.

در انتخابات ششم میزان 18 نفر برای تصدی کرسی ریاست جمهوری نام‌نویسی کرده‌اند. بارها نامزدان از مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ابراز نگرانی کرده‌اند.

  پربازدید ترین