• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ظریف: به من گفته شد پیشنهاد رند پال را نپذیرم، تحریم می شوم

ظریف:  به من گفته شد پیشنهاد رند پال را نپذیرم، تحریم می شوم

وزیر امور خارجه ایران گفت: در سفرم به نیویورک به من گفته شد ظرف 2 هفته تحریم خواهم شد؛ مگر اینکه آن پیشنهاد(رند پال) را بپذیرم که بحمدالله نپذیرفتم.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در آستانه روز خبرنگار در نشستی خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به سؤالات آنها درباره آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی پاسخ داد.

▼ گزیده سخنان نشست خبری وزیر خارجه ایران را در ذیل بخوانید:
♦ آمریکا از ویتنام تاکنون کدام جنگ را برنده شده، جز گرانادا؟
آمریکایی‌ها با ایجاد فتنه، تنش و بحران هر جا قدم گذاشتند از افغانستان که پس از 18 سال دارند با طالبان مذاکره می‌کنند که با خفت از افغانستان خارج می‌شوند تا عراق که نتیجه حضورشان در عراق، ایجاد داعش بود. تا سوریه که جز بدبختی برای خودشان و منطقه ایجاد نکردند، تا خلیج فارس که هر بار به آن قدم گذاشتند فقط جنایت صورت دادند که بدترین آنها کشتار انسان‌های بیگناه و 290 انسان بیگناه در حمله به هواپیمایی ایران بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: هر جا رفتند جز خفت ندیدند. آمریکا که اینقدر به جنگ طلبی می‌نازد از ویتنام تاکنون کدام جنگ را برنده شده است، جز گرانادا. آیا این افتخار برای ابرقدرت دنیا که در طول 70 سال گذشته فقط یک جنگ را پیروز شده و آن هم در برابر یک کشور ذره‌بینی به نام گرانادا. هیچ جنگ دیگری را نبرده است. جنگ ویتنام و جنگ‌های منطقه را باخته است.

♦ با مردم آمریکا درگیری نداریم، مردم آمریکا گرفتار فرهنگ هفت تیرکشی شده‌اند.
ظریف با بیان اینکه آمریکا جز نابودی و خسارت چیز دیگه‌ای به همراه نداشته، عنوان کرد: گفتمان سلطه، ابرقدرت و زورگویی دوره‌اش تمام شده است. ما با مردم آمریکا درگیری نداریم. دیروز بسیار متاسف شدیم که مردم بیگناه آمریکا گرفتار فرهنگ هفت‌تیرکشی، قلدری، زورمداری و تقدیس خشونت شده‌اند.

♦ دنیای کنونی ما دنیای سلطه نیست.
ظریف خاطرنشان کرد: دنیای کنونی ما دنیای سلطه نیست. بازیگران و کنشگران متنبه شده‌اند. مراکز قدرت جا به جا شده است. انسان قدرتمند شده است. قدرت شما اصحاب رسانه قدرت یک فرد انسانی است. یک خبرنگار با یک موبایل و برنامه مجازی می‌تواند دنیا را تسخیر کند. رسانه می‌تواند به آینده جهان شکل بدهد.

♦ در نیویورک گفته شد تحریم خواهم شد، مگر اینکه آن پیشنهاد (حضور در کاخ سفید) را بپذیرم که بحمدالله نپذیرفتم.
ظریف گفت: درباره آنچه در مذاکرات اتفاق افتاده مطلبی را مطرح نمی‌کنم، ولی در سفرم به نیویورک به من گفته شد که ظرف 2 هفته تحریم خواهم شد، مگر اینکه آن پیشنهاد (رند پال) را بپذیرم که بحمدالله نپذیرفتم.

♦ اقدام انگلیس در جبل طارق راهزنی دریایی است.
وزیر خارجه ایران تصریح کرد: اقدام انگلیس در جبل طارق راهزنی دریایی است. اتحادیه اروپا با تحریم های فرامرزی مخالف بوده است. این کشتی به سمت جایی که تحریم کرده بودند نمی رفته است. آنچه انگلیس انجام داده همدستی با تروریسم اقتصادی آمریکاست و یک راهزنی دریایی است و آمریکا برای محروم کردن مردم ایران از داشتن منابع خارجی برای حفظ اقتصاد داخلی این اقدامات را صورت داده و انگلیس هم همراهی کرده است
وی افزود: آمریکا از رسیدن دارو و غذا به مردم ایران جلوگیری می کند و انگلیس شریک تروریسم اقتصادی آمریکاست و این کار تبعات و عواقبی دارد.

♦ گام سوم ایران در چارچوب برجام است.
وزیر خارجه ایران افزود: گام سوم در چارچوب برجام است. برجام چیز مقدسی نیست.راجع به اقدامات بعد از خروج از برجام صحبت نمی کنیم.

♦ در آمریکا انقلاب نشده یک انتخابات برگزار شده است و حتی انقلاب شده بود باید تعهدات اجرایی دولت قبلی را به ارث می‌برد.
وزیر خارجه ایران در بیان دلایل عدم مذاکره با آمریکا اظهار داشت: ما با آمریکا مذاکره داشتیم. ما طولانی ترین مذاکرات تاریخ را با آمریکا داشتیم. صدها ساعت مذاکره در سطح وزرا با آمریکا داشتیم چه وزیر انرژی آمریکا با آقای صالحی و چه بنده با آقای کری. اینکه ما مخالف مذاکره هستیم این گونه نیست. ما مذاکره کردیم اینکه بگوییم دولت آمریکا عوض شده دوباره صدها ساعت مذاکره کنیم این گونه نیست. ممکن است آنها بیکار باشند ولی ما بیکار نیستیم. آنها در آمریکا انقلاب نشده یک انتخابات برگزار شده است. حتی انقلاب شده بود باید تعهدات اجرایی دولت قبلی را به ارث می برد.

♦ با کسانی که تروریست اقتصادی هستند وارد مذاکره نمی شویم.
 ظریف در پاسخ به سوال سی . ان. ان گفت: اگر آمریکا به دیپلماسی علاقه مند بود میز مذاکره را رد نمی کرد .آمریکا فقط می خواهد قصد خود را بر مردم ایران تحمیل کند و پامپئو هم گفته آنقدر به ایران فشار می آوریم. ما تروریسم اقتصادی را قبول نمی کنیم و با کسانی که تروریست اقتصادی هستند وارد مذاکره نمی شویم.
وی خاطرنشان کرد: ما آماده مذاکره با همسایگان و دوستان خود هستیم و به این استراتژی ادامه می دهیم ولی با کسانی که می خواهند تفنگ روی سر مردم ایران بگذارند مذاکره نمی کنیم.

♦ تصمیم بر تحریم من را زمانی گرفتند که «گروه بی» را مطرح کردم. از اعضای گروه بی دارد کم می شود.
 ظریف افزود: تصمیم بر تحریم من را زمانی گرفتند که گروه بی را مطرح کردم.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: از اعضای گروه بی دارد کم می شود. استقبال می کنیم کشورهای همسایه ما خارج شوند و همسایگان ما بدانند سقف آهنین رژیم صهیونیستی نمی تواند شهرهای فلسطین اشغالی را در برابر مجاهدت های مردم غزه و لبنان محافظت کند. خوشحال می شویم گروه بی کم شود و خوشحال می شویم همسایگان ما با ما رابطه خوبی داشته باشند. سفره رابطه با ایران گسترده است و باید تصمیم بگیرید آیا می خواهید جنایت در یمن متوقف شود و منطقه روی آرامش ببیند.

♦ چرا اروپا چشمش را باز نمی‌کند که آمریکا چه بلایی سرشان می‌آورد؟
 ظریف ادامه داد: اروپایی ها قرارداد بویینگ را با ایرباس مقایسه کنند. چرا اروپاییها چشمشان را باز نمی‌کنند که آمریکا چه بلایی سرشان می‌آورد؟

♦ لغو تحریم‌ها جزو خطوط قرمز ایران بوده است.
ظریف گفت که لغو تحریمها جزو خطوط قرمز ایران بوده است.

  پربازدید ترین