• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حواشی سفر مسلم یار به تهران؛ از تکذیب سخنان تا لغو دیدارها

حواشی سفر مسلم یار به تهران؛ از تکذیب سخنان تا لغو دیدارها

فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنای کشور که روز شنبه(12 اسد) در رأس یک هیأت بلندرتبه متشکل از 15 سناتور و بنا به دعوت رییس مجلس شورای اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود، صبح امروز سه‌شنبه(15 اسد) به کابل بازگشت، اما سفر وی به تهران با برخی حواشی همراه بوده است.

در اولین حاشیه سفر رییس مجلس سنا به تهران و به دنبال دیدار عصر شنبه(12 اسد) با دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران، نقل قولی از آقای مسلم‌یار منتشر شد که بعدا در یک خبرنامه سفارت افغانستان در تهران رد گردید. این در حالی است که چنین سخنانی در نشست مشترک خبری مسلم‌یار و لاریجانی با خبرنگاران مطرح نشده بود.
 
این نقل قول ابتدا در گزارشی از سوی خبرگزاری خانه ملت ایران(ایکانا) و از جریان گفت‌وگوهای رؤسای دو مجلس پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران منتشر شد و سپس در سایر خبرگزاری‌ها برجسته و بازنشر گردید.
 
در این گزارش خبرگزاری ایکانا به نقل از آقای مسلم‌یار آورده است: "آمریکایی ها به دنبال ایجاد صلح واقعی در افغانستان نیستند و دشمن مشترک ایران، افغانستان، اسلام و بشریت هستند".
 
به دنبال انتشار این نقل قول و بازتاب آن، سفارت افغانستان در تهران در یک خبرنامه اعلام کرد: "متاسفانه سایت خبری باشگاه خبرنگاران جوان اقدام به انتشار خبری نموده که اصلا صحت ندارد و جناب ایشان در جریان نشست خبری هیچ اشاره به این مطلب نداشتند که از قرار ذیل در این سایت و سایت های خبری دیگر از جمله در خبرگزاری های افق-بازتاب، دری نیوز و اسپوتینگ افغانستان نیز به شکل ذیل منتشر شده است".
 
در ادامه این خبرنامه آمده است: "سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران با توجه به رسالت رسانه‌ای که رعایت اصل بی‌طرفی، عدالت رسانه‌ای و نقل قول دقیق و درست رویدادها و متن سخنرانی مقامات عالی رتبه دو کشور است، از تمام رسانه‌هایی که اقدام به نشر چنین اخبار نادرستی نمودند، تقاضا دارد تا مسوولیت خطیر رسانه‌ای خویش را به جا آورده و با مراجعه به آرشیو صدا و تصویر خویش از جریان نشست خبری رئیس محترم مشرانو جرگه افغانستان، پوشش خبری خویش را اصلاح نموده و اطلاع رسانی عمومی نمایند، تا مبادا حقی در این بین ضایع شود".
 
به گفته سفارت افغانستان، قابل ذکر است که در جریان دیدار و گفت‌ گوی دو هیئت هیچ رسانه‌ای حضور نداشتند و طبعا نقل قول متذکره می‌بایست معطوف به نشست خبری باشد.
 
عدم برگزاری دیدارها با رهبر انقلاب اسلامی و رییس‌جمهور ایران
در ادامه دیدارهای رییس مجلس سنای کشور در تهران پس از دیدار با رییس مجلس شورای اسلامی ایران، او با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه و هم‌چنین دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد، اما دیدار او با رییس‌جمهور ایران لغو و هم‌چنین دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، هماهنگ نگردید.
 
این در حالی است که گفته می‌شود به دنبال لغو دیدار دکتر حسن روحانی با آقای مسلم‌یار، وی دیدار با اسحاق جهانگیری، معاون اول ایشان را نپذیرفته است.
 
یکی از کاربران صفحات اجتماعی در این مورد به نقل از یکی از سناتوران در هیأت همراه آقای مسلم‌یار در یک دیدار خصوصی نوشته است: "دیشب مهمان یکی از سناتورها بودیم در محل اقامت‌شان در تهران. گفتند که جناب مسلم‌یار از این مساله(نقل قول در مورد امریکا) ناراحت شده بود. هم‌چنین ناهماهنگی در برنامه‌ها و حذف دیدار آیت‌الله خامنه‌ای و آقای روحانی که در کابل جزء برنامه‌ها بود نیز سبب رنجش خاطر رییس و اعضای سنا شده بود. خوب بود در کیفیت این سفر دقت بیشتری می‌شد".
 
در نهایت به دنبال این حواشی و لغو سایر دیدارهای رییس مجلس سنا و هیأت همراه در تهران، روز گذشته(دوشنبه، 14 اسد) این هیأت عازم مشهد مقدس شد. فضل هادی مسلم‌یار شب گذشته با حضور در کنسول‌گری افغانستان در شهر مشهد، تالار همایش شاه امان‌الله غازی را به مناسبت صدمین سالروز استرداد استقلال کشور افتتاح کرد.
 
رییس مجلس سنا و هیأت همراه صبح امروز سه‌شنبه(15 اسد) از شهر مشهد، به کابل بازگشتند.
 
قدردانی از میزبانی ایران و گلایه از نقل قول نادرست و لغو دیدارها
در همین حال، محمد آصف صدیقی، معاون دوم مجلس سنا و عضو هیأت رییس مجلس سنا در سفر به تهران می گوید که صبح امروز سه‌شنبه(15 اسد) به دنبال بازگشت از سفر ایران، نشست عمومی مجلس سنا با حضور فضل‌هادی مسلم‌یار برگزار گردید.
 
به گفته صدیقی، آقای مسلم‌یار در نشست عمومی مجلس سنا، از سفر به جمهوری اسلامی ایران و مهمان‌نوازی این کشور به خصوص رییس مجلس شورای اسلامی ایران به نیکی یاد کرده و سپاس‌گزاری نمود.
 
وی در مورد حواشی این سفر نیز خاطرنشان کرد که صرف رییس مجلس سنا از انتشار نقل قول نادرست از ایشان در رسانه‌ها و هم‌چنین عدم برگزاری ملاقات‌ها مطابق آجندا با رییس‌جمهور و رهبر انقلاب اسلامی گله‌مند بود، اما در کل از سفر به تهران ابراز رضایت کرده، از میزبانی که صورت گرفت، قدردانی نمود.

  پربازدید ترین