• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کارشناسان: ضعف حکومت باعث شده تا تهدید طالبان روز به روز جدی تر شود

کارشناسان: ضعف حکومت باعث شده تا تهدید طالبان روز به روز جدی تر شود

یک روز پس از تهدید طالبان مبنی بر هدف قرار دادن کارزارهای انتخاباتی، امروز انفجار مهیبی کابل را لرزاند چنانچه کارشناسان سیاسی معتقدند که ضعف حکومت باعث شده تا تهدید طالبان روز به روز جدی‌تر شود.

طالبان با انتشار بیانیه شدیدالحنی روند انتخابات افغانستان را یک فرایند جعلی خواند و گفت:مردم افغانستان نباید فریب سیاست‌مداران مکار را بخورند.

این گروه همچنین در بیانیه‌اش اعلام کرده که انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان، یک پروسه جعلی می‌باشد و آنان برای جلوگیری از انتخابات پیش‌رو با جدیت تلاش خواهند کرد.

این اعلامیه طالبان با واکنش‌هایی روبرو شده، اما ارگ ریاست‌جمهوری، در واکنش به اعلامیه طالبان، خطاب به این گروه گفته که صلح‌خواهی را در عمل نشان دهند و از تهدید مردم افغانستان خودداری کنند.

در اعلامیه ارگ آمده "برعکس ادعای طالبان، که هم اکنون در قطر با امریکا وارد مذاکره هستند، بخش اعظم بودجه انتخابات از سوی دولت افغانستان تامین گردیده و مدیریت کامل این پروسه، به دوش افغان‌هاست.

کارشناسان نظامی معتقدند که ضعف حکومت افغانستان باعث شده که طالبان به این شکل روند انتخابات را مورد تهدید قرار دهند و احتمال اینکه به این روند صدمه وارد شود، بسیار زیاد است.

بنا به اظهارات سیدعبدالمقدم امین کارشناس مسایل امنیتی؛ عملکرد ضعیف نظام افغانستان باعث شده تا طالبان قدرت‌مندتر ظاهر شوند.

سیدعبدالمقدم امین عنوان کرد: در مذاکرات دوحه یک طرف طالبان قرار دارد و سوی دیگر امریکایی‌ها، این وضعیت، شرایط سیاسی و نظامی را در سراسر کشور به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

این کارشناس امنیتی خاطر نشان ساخت: باور طالبان از انتخابات، شیوه‌های رسیدن به قدرت سیاسی و اعتقادات‌شان به دین باعث شده که آنان اصل انتخابات را قبول نداشته باشند و فقط خواهان حضور در قدرت بدون هیچ راهکار مبتنی بر دموکراسی باشد.

وی افزود: به همین دلیل طالبان انتخابات را از هر لحاظ مردود می‌دانند و هشدار می‌دهند که کارزارهای انتخاباتی را هدف قرار خواهند داد.

امین یادآور شد: دولت‌مردان افغان بسیار ضعیف عمل می‌کنند، حتی در مقابل دشمنان مشترک کشور، متحد نیستند به همین دلیل، این گروه دولت را به رسمیت نمی‌شناسند و بدون شک به پروسه انتخابات، صدمه وارد خواهد شد.

از سوی دیگر ذبیح عُبیدی استاد دانشگاه می گوید که، نیروهای امنیتی تا حدودی آمادگی مقابله با تهدیدهای طالبان را دارد، اما اختلافات بیش از حد سیاسی روی روحیه نظامیان کشور، تاثیر منفی گذاشته است.

 عبیدی بیان کرد: تا چه میزان تهدیدات طالبان می‌تواند، روی پروسه انتخابات و کارزارهای انتخاباتی تاثیرگذار باشد، در آینده مشخص خواهد شد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در هر صورت ممکن است که این انتخابات در گوشه و کنار کشور مورد هدف دشمنان قرار گیرد، اما در کل نمی‌توانند اراده مردم را زیر سوال ببرند.

از سوی دیگر داکتر محمدامین احمدی استاد دانشگاه گفت: اعلان جنگ طالبان علیه انتخابات اساسا به مثابه جنگ با یک روند مدنی و غیرنظامى که نماد جمهوریت و استفاده مردم از حق مشارکت سیاسى‌شان است، می‌باشد.

 احمدی در صفحه فیسبوکش نوشته است؛ تفکر طالبانى خطرناک است، شعارهاى میان‌تهى انتخاباتى کنونى، نباید مردم را نسبت به حقوق بنیادین خویش و اصل جمهوریت، بی‌تفاوت کند.

 روز گذشته طالبان ضمن تهدید روند انتخابات، تأکید کرده‌اند: آنان کارزار‌های انتخابات ریاست جمهوری را هدف حملات نظامی قرار خواهند داد و از مردم خواسته‌اند که برای حفظ جان‌شان در کارزارهای انتخاباتی اشتراک نکنند.

عفو بین الملل در واکنش به این تهدید طالبان نیز گفته است:تهدید طالبان نشانه‌دهنده بی‌توجهی هراس‌انگیز این گروه به زندگی انسان‌ها است.

زمان سلطانی، پژوهشگر آسیای جنوبی در عفو بین‌الملل در واکنش به هشدار گروه طالبان به رسانه‌ها ابراز داشت: مقام‌های افغانستان مسئولیت دارند تا از غیرنظامیان در طول روند کمپین‌های انتخاباتی محافظت کنند.

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت نیز عنوان کرد: طالبان  با راه‌اندازی سلسله حملات انتحاری در پایتخت و شهرهای دیگر کشور در صدد برهم زدن روند انتخابات و ایجاد ترس و وحشت در میان مردم عزتمند ما هستند، اما آنان باید بدانند که با انجام حملات وحشیانه نمی‌توانند به عزم و اراده مردم ما برای رفتن به سوی انتخابات و تعیین سرنوشت از راه‌های دموکراتیک خلل وارد کنند.

پیش از این مقام ها در وزارت داخله قبلا اعلام کرده بودند که آمادگی کامل برای تامین امنیت انتخابات دارند و از حمله به کارزارهای مربوط به انتخابات جلوگیری خواهند کرد.

نصرت رحیمی سخنگوی این وزارت ابراز داشت: 900 سرباز پولیس برای تأمین امنیت نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری مؤظف شده‌اندو قرار است انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان سال جاری برگزار شود.

همچنین دور هشتم مذاکرات میان نمایندگان امریکا و طالبان در دوحه پایتخت قطر جریان دارد اما هنوز مشخص نیست که آیا این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید یا خیر.

در همین راستا امروز در نتیجه یک انفجار قدرتمند در حوزه ششم امنیتی شهر کابل، بیش از 95 تن کشته و زخمی شدند که مسئولیت این حمله را طالبان بر عهده گرفته است.

  پربازدید ترین