• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تلاش غلجایی ها برای تسلط مجدد بر درانی ها

تلاش غلجایی ها برای تسلط مجدد بر درانی ها

بانگاه تاریخی به حکومت افغانستان می‌توان دریافت حاکمیت سیاسی افغانستان از سال 1747 (به جز دو دوره امیر حبیب الله کلکلنی و برهان الدین ربانی) در انحصار پشتون‌ها بوده است و به نوعی دو طایفه غلجایی و درانی‌ها (بزرگترین طایفه های پشتون) همیشه خود را حاکم بر افغانستان میدانستند.

هرچند در درون قوم پشتون همیشه کشمکش و رقابت بر سر حاکمیت افغانستان بین درانی‌ها و غلجایی‌ها وجود داشته است اما در طول تاریخ همیشه درانی‌ها صاحب قدرت و منصب در افغانستان بوده‌اند و غلجایی‌ها در رده های پایین‌ترین مشغول به خدمت بوده‌اند. (به جز کودتای هفت ثور که منجر به فروپاشی درانی‌ها شد که درانی‌ها علت آن را خیانت و عهدشکنی غلجایی‌ها عنوان میکنند).

انتخابات سال 1393 ریاست جمهوری که با تقلب و فساد گسترده همراه بود موجب پایان دادن به حکومت ها  12 ساله درانی‌ها که حامد کرزی نماینده آن بود گردید و اشرف غنی  با تقلب گسترده و حمایت خارجی رئیس جمهور شد.

این شخص غلجایی در طول حکومت چندساله خود ضمن تصفیه حساب قومی با اقوام مختلف، به خصوص درانی‌ها اغلب صاحب منصبان حکومت را از غلجایی‌ها برگزیده است. به طوریکه درانی‌ها حتی در منصب‌های پایینتر از غلجایی‌ها هم قرار ندادند.

هم اکنون با شروع انتخابات ریاست جمهوری موجی از اقدامات نماینده غلجایی‌ها برای حاکمیت مجدد بر درانی‌ها در حال انجام است که در صورت عدم اقدام مناسب درانی‌ها، این قوم باید به مراتب بیشتر تحقیر قومیتی خود را که توسط غلجایی‌ها طی سال های آینده صورت میگیرد را با چشم خود نظاره کند.

  پربازدید ترین