• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تحریم آمریکا؛ کمک رسانی به پناهجویان افغانستان در ایران غیرممکن شده است

تحریم آمریکا؛ کمک رسانی به پناهجویان افغانستان در ایران غیرممکن شده است

به گفته دبیرکل شورای پناهندگی نروژ، تحریم‌های آمریکا علیه ایران موجب شده تا سازمان‌های حقوق‌بشری نتوانند کمک‌های بشردوستانه خود را به دست پناهندگان افغانستان در ایران برسانند.

یان اگلند، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که بانک‌ها از انتقال پول به ایران وحشت دارند و تاثیر این مسئله بر زندگی پناهجویان نیازمند، قابل توجه است.

آقای اگلند گفت: "ما تنها چند هفته تا تعطیل کردن تمام فعالیت‌هایمان در ایران فاصله داریم. هزاران خانواده افغانستانی که بسیار آسیب‌پذیر هستند، از هرگونه دسترسی به کمک اضطراری محروم خواهند شد. آنها هیچ چیزی نخواهند داشت."

شورای پناهندگی نروژ، یک سازمان بزرگ و معتبر بشردوستانه است و یان اگلند که ریاست آن را بر عهده دارد نیز پیش از این یکی از دیپلمات‌های ارشد نروژ بوده و سابقه‌ای طولانی در فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل دارد.

به گفته این مقام نروژی، هیچ مسیری برای انتقال پول به ایران برای امور بشردوستانه وجود ندارد.

او افزود: "من فکر نمی‌کنم که دولت ترامپ به دنبال گرسنگی دادن به کودکان پناهنده افغانستان باشد. آنها (دولت آمریکا) می‌خواهند که از کودکان محافظت کنند. اما چرا یک سیستم راه‌اندازی نمی‌کنند که برای بانک‌ها (انتقال پول) ممکن شود؟"

در پی خروج یک‌جانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق برجام، این کشور گام به گام تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ای را علیه ایران اجرا کرده است.

اگرچه این تحریم‌ها به شکل یک‌جانبه از سوی واشنگتن اعمال می‌شود و اتحادیه اروپا یا شورای امنیت سازمان ملل با آن همراه نیستند، اما سازمان‌های مالی خصوصی غیرآمریکایی (از جمله بانک‌ها و شرکت‌های بیمه)، برای جلوگیری از جریمه احتمالی از سوی واشنگتن از داد و ستد با ایران خودداری می‌کنند.

این مسئله اقتصاد ایران را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.

در ماه نوامبر سال گذشته دولت آمریکا، تحریم‌های اخیر را "سخت‌ترین تحریم‌ها" علیه ایران توصیف کرد و تهدید کرد تمام شرکت‌های خارجی را که با ایران داد و ستد کنند، به سختی با جریمه‌های مالی و تحریم، تنبیه خواهد کرد.

در مقابل، کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه، در اقدامی هماهنگ با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند تا با راه‌اندازی یک کانال مالی، تحریم‌های آمریکا را دور بزنند و امکان بخشی از دادوستدهای اقتصادی با ایران را فراهم کنند.

اما به گفته دبیر کل شورای پناهندگی نروژ، این اقدامات هیچ فایده‌ای نداشته است: "اروپایی‌ها تلاش کردند، اتحادیه اروپا تلاش کرد، سوئیس تلاش کرد، اما هیچ‌کدام راهها تا امروز جواب نداده. بانک‌ها حاضر نیستند به دلایل اخلاقی، ریسک بالایی را بپذیرند. آنها از ریسک فراری هستند."

این فعال امور بشردوستانه افزود که سازمانش تلاش کرده از "سیستم سنتی و اسلامی حواله" برای انتقال پول استفاده کند که به صرفه نیست و برای دراز مدت، جوابگو نخواهد بود.

دقیقا روشن نیست که منظور آقای اگلند از "سیستم اسلامی حواله" چیست، اما احتمالا اشاره او به انتقال پول از طریق صرافی‌ها به ایران است که به رغم تحریم‌ها، با کارمزدهای بالا همچنان درجریان است.

در این روش، صرافی‌های ایرانی پول را در اروپا دریافت می‌کنند و در ایران از طریق شبکه‌‌ای از واسطه‌ها معادل ریالی آن را به یک حساب بانکی در داخل کشور واریز می‌کنند.

  پربازدید ترین