• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چه کشورهایی از کدام تیم انتخاباتی حمایت می کنند؟

چه کشورهایی از کدام تیم انتخاباتی حمایت می کنند؟

هیجده نامزد ثبت شده در لیست نامزدان ریاست جمهوری در کمیسیون انتخابات ثبت شده است اما یکتن از آنان (زلمی رسول) به نفع اشرف غنی کنار رفت و فعلا هفده تن دیگر هنوز به عنوان نامزد انتخابات مطرح هستند.
احتمال اینکه چند تن دیگر از نامزدان انتخابات به نفع دیگر رقبا کنار بروند وجود دارد.

شیدا محمد ابدالی، سید نورالله جلیلی، عنایت الله حفیظ، غلام فاروق نجرابی، محمد ابراهیم الکوزی، نور رحمان لیوال، محمد شهاب حکیمی، حکیم تورسن، نورالحق علومی، فرامرز تمنا، رحمت الله نبیل، احمد ولی مسعود، لطیف پدرام، گلبدین حکمتیار، عبدالله عبدالله، محمد حنیف اتمر، محمد اشرف غنی.

از ظواهر اوضاع مشخص است که هشت نامزد اول لیست، نه شانسی برای رای بالا دارند و نه وابستگی جدی و محکمی، بل صرفا برای خودنمایی و دیده شدن وارد کاروزار انتخابات شده اند.

و اما دیگر نامزدان این دوره از ریاست جمهوری در انتخابات آینده:
نورالحق علومی، از بازمانده های نظامی حزب دموکراتیک خلق افغانستان است.
او در انتخابات ریاست جمهوری 2014 عضو تیم آقای عبدالله بود و بعدا وزیر داخله افغانستان شد.
علومی وابستگی خاصی ندارد اما علایق وی به سوی روسیه و احیای حزب دموکراتیک خلق است.
او بشیر بیژن و نعیم غیور را به عنوان معاونان خود معرفی کرده‌ است.

فرامرز تمنا، تحصیل کرده از ایران و هندوستان است و با شعار " تدبیر و توسعه" به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری ثبت نام کرده است. او به عنوان رییس دفتر مطالعات استراتژیک وزارت خارجه افغانستان کار کرده و استاد دانشگاه می باشد.
داکتر تمنا، بسوی ایرانی ها تمایل دارد اما مسوولان سیاسی ایران روی او حساب باز نکرده اند.
آقای تمنا، سید قیاس سعیدی را به عنوان معاون اول و محمد امین رشادت را به عنوان معاون دوم خود انتخابات کرده است. هر دو معاون آقای تمنا استاد دانشگاه در کابل هستند.

رحمت الله نبیل، تحصیل کرده و بزرگ شده پاکستان است. وی سابقه کار با موسسات خارجی در پاکستان و افغانستان دارد و در زمان ریاست جمهوری کرزی رییس امنیت ملی بوده و سپس استعفا داده است.
نبیل از جمله پشتون هایی است بیشتر به تاجیک ها تمایل نشان داده است اما برخی معتقدند که وی از جانب پاکستانی ها ماموریت دارد تا به تاجیک ها نزدیک شود. احتمال می رود وی به تیم انتخاباتی داکتر عبدالله بپیوندد.
نبیل روحیه سیاسی ندارد، به همین دلیل در مقاطع مختلف، مجری طرح های سیاسی دیگران بوده است.
او با شعار "امنیت و عدالت" وارد رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.
جنرال مرادعلی مراد رییس پیشین گارنیزیون سابق کابل معاون اول و داکتر مسعوده جلال وزیر پیشین امور زنان به عنوان معاون دوم وی معرفی شده اند.

احمد ولی مسعود، برادر احمد شاه مسعود، از فرماندهان جهادی است. وی رییس بنیاد شهید احمدشاه مسعود است و خود را پیرو برادرش می داند.
مسعود تا کنون موفق به جلب نظر هیچ کشور خارجی برای حمایت در انتخابات نشده است اما وی با اروپایی ها رابطه نزدیک دارد.
او فریده مومند را به عنوان معاون اول و عبداللطیف نظری را به عنوان معاون دوم خود انتخاب کرده است.
آقای نظری، استاد دانشگاه در کابل است. خانم مومند چند سال به عنوان وزیر تحصیلات عالی افغانستان کار کرده است.

لطیف پدرام، تحصیل کرده ایران و نماینده سابق ولایت بدخشان در مجلس نمایندگان است که با شعار "آزادی، عدالت و امنیت" به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرده است.
او رییس حزب کنگره ملی و از سیاستمداران طرفدار حکومت فدرالی در افغانستان است.
پدرام در میان اروپایی ها هوادارانی دارد اما این سبب نشده است که از وی در طرح ایجاد حکومت فدرالی در افغانستان حمایت کنند.
پدرام با طرح اهداف بلند سیاسی، معاونان ضعیفی را برای نامزدی در انتخابات معرفی کرده است.
آقای پدرام، احسان الله حیدری را به عنوان معاون اول و محمد صادق وردک را به عنوان معاون دوم خود انتخاب کرده است.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و از رهبران جهادی است.
او بعد از سقوط گروه طالبان در صف مخالفان دولت افغانستان قرار گرفت و چند سال پیش با دولت موافقنامه صلح امضا کرد و دوباره به کابل برگشت.
آقای حکمتیار، همیشه مورد توجه وهابی های عرب و سازمان استخبارات پاکستان بوده است.
در این دوره از انتخابات احتمال می رود حکمتیار به تیم اشرف غنی بپیوندد.
از حکمتیار انتظار می رفت با ادعای بالا و سابقه جهادی اش معاونان قوی تری را معرفی کند.
فضل الهادی وزین یکی از استادان دانشگاه و از قومیت ازبیک و حفیظ الرحمان نقی از قومیت تاجیک را به عنوان معاونان خود معرفی کرد.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی از جمله افرادی است که به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری این دوره ثبت نام کرده است.
آقای عبدالله در دو دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نامزد بود. او در سال 2009 به عنوان رقیب حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین وارد کارزار انتخاباتی شد و توانست انتخابات را به دور دوم بکشاند. در انتخابات 2014 در مقابل محمد اشرف غنی به رقابت پرداخت که باز هم انتخابات به دور دوم رفت و در نهایت منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد. شعار تیم آقای عبدالله "ثبات و همگرایی" اعلام شد.
عنایت‌الله بابر فرهمند معاون اول آقای عبدالله و اسدالله سعادتی به عنوان معاون دوم او معرفی شدند. آقای فرهمند، رییس پیشین دفتر جنرال عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی اسلامی و از قومیت ازبیک است و آقای سعادتی از افراد نزدیک به محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت و از قومیت هزاره است.
آقای عبدالله نامزد حزب جمعیت اسلامی است و دو حزب جنبش ملی اسلامی و حزب وحدت نیز از او حمایت می‌کنند.
عبدالله مورد توجه اروپایی ها و هندی ها است و خانواده وی هنوز در هندوستان زندگی می کنند.

محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان است. وی با شعار "صلح و اعتدال" ثبت نام کرد و تعهد سپرد که در ظرف شش ماه تا یک سال قانون اساسی کشور را تغییر دهد.
محمد یونس قانونی رییس پیشین مجلس نمایندگان معاون اول و محمد محقق رییس "حزب وحدت مردم" معاون دوم آقای اتمر معرفی شدند. در تیم آقای اتمر، عالم ساعی، والی پیشین جوزجان، از قومیت ازبیک نیز حضور دارد.
آقای اتمر "اصلاح نظام ریاستی" را یکی از برنامه‌های خود اعلام کرد و گفت که بر اساس این اصلاحات، برای ریاست جمهوری پست معاونت سوم و در کنار ریاست جمهوری پست صدراعظم ایجاد خواهد کرد.
با وجود اختلاف جدی اتمر با معاونانش، احتمال از هم پاشیدگی تیم آقای اتمر وجود دارد. مگر اینکه سفارت آمریکا با جدیت از تیم اتمر پشتیبانی کند و اتمر منتظر حمایت جدی سفارت آمریکا می باشد با وجود اینکه انگلیسی ها از وی حمایت می کنند و ارتباط نزدیک با استخبارات پاکستان دارد. خانواده اتمر هنوز در پاکستان زندگی می کنند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کنونی از نامزدهای دیگر انتخابات سال آینده ریاست جمهوری است. اشرف غنی با شعار "دولت‌ساز" وارد کارزار انتخاباتی شده است.
آقای غنی، امرالله صالح را به عنوان معاون اول و سرور دانش را معاون دوم خود معرفی کرد. آقای صالح رییس حزب روند سبز، از ولایت پنجشیر و از قومیت تاجیک است و در گذشته از نزدیکان احمد شاه مسعود بوده است و آقای دانش معاون دوم کنونی آقای غنی، از اعضای حزب وحدت افغانستان و از قومیت هزاره است.
آقای غنی را علاوه بر معاونان او، محمد یوسف غضنفر، از بازرگانان مشهور افغانستان همراهی می‌کند. آقای غضنفر از قومیت ازبیک است.
اشرف غنی انتظار دارد تا مانند انتخابات گذشته سفارت آمریکا از وی حمایت کند اما هنوز موضع سفارت آمریکا در این مورد علنی نشده است. پسر و دختر آقای غنی در آمریکا زندگی می کنند و تابعیت آمریکایی دارند.

  پربازدید ترین