• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جهت توافق نهایی در مورد اقدامات آینده هر دو جانب با رهبری خود مشوره می کنند

جهت توافق نهایی در مورد اقدامات آینده هر دو جانب با رهبری خود مشوره می کنند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، امروز دوشنبه (21 اسد) در صفحه توییترش نوشته که "مذاکرات دراز/طولانی و مفیدی بود، موافقه کردیم که در مورد اقدامات آینده هر دو جانب با رهبری خود مشوره نماییم."

طالبان می‌گوید که دور هشتم مذاکرات صلح افغانستان میان نمایندگان آمریکا و این گروه، امروز به "پایان" رسیده است. همچنین زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان نیز روز گذشته در صفحه توییترش ابراز امیدواری کرد که این عید (قربان) آخرین عیدی باشد که افغانستان در جنگ به سر می‌برد.

آقای خلیلزاد نوشته: "من می‌دانم که مردم افغانستان مشتاق صلح هستند. ما در کنار آنها ایستاده‌ایم و برای رسیدن به یک توافق‌نامه‌ صلح پایدار و شرافتمندانه و افغانستان مستقلی که تهدیدی برای دیگر کشورها نباشد، تلاش می‌کنیم."

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، امروز دوشنبه (21 اسد) در صفحه توییترش نوشته که "مذاکرات دراز/طولانی و مفیدی بود، موافقه کردیم که در مورد اقدامات آینده هر دو جانب با رهبری خود مشوره نماییم." او روز قبل نیز در یک رشته توییت تاکید کرد بود که سعی بر آن است تا همه موارد توافق‌نامه "بر اساس منافع ملی و اسلامی و با دقت کامل نهایی برای اعلام آماده شود."

دور هشتم مذاکرات میان نمایندگان آمریکا و گروه طالبان (12 اسد) در دوحه، پایتخت قطر آغاز و تا سه روز با گفت‌وگو میان دو طرف جریان داشت.

پس از روز سوم مذاکرات از(15 تا 20 اسد) گروه کوچکی از نمایندگان طالبان و دیپلمات‌های آمریکایی مشغول نهایی‌سازی توافق‌نامه بود‌ه‌اند. توافقی که مشخص نیست چه زمان نهایی و اعلام خواهد شد.

گفته می‌شود پس از دستیابی به توافق میان نمایندگان دو طرف، مذاکرات "بین‌الافغانی" برگزار خواهد شد.

در روز سوم این دور مذاکرات زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان از "پیشرفت عالی" به میان آمده در این مذاکرات خبر داده بود.

نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان پس از آن به هند، ناروی (نروژ) و آلمان رفت و با مقام‌های دولتی این کشورها در مورد صلح افغانستان گفت‌وگو کرد.

از آغاز این مذاکرات عدم استفاده از خاک افغانستان توسط "گروه‌های تروریستی" و خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از افغانستان بخش مهمی از شروط توافق صلح میان نمایندگان دو طرف بوده است.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان پیش از این نیز گفته بود که هدف مذاکرات توافق جامع صلح است که شامل تضمین مبارزه با "تروریسم"، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی که منجر به ثبات سیاسی شود و آتش‌‎بس دایمی و همه‌جانبه است.

او تاکید کرده بود که هدف اصلی این مذاکرات توافق صلح است، نه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان.

  پربازدید ترین