• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مجلس نماینده گان از عملی نشدن پیمان امنیتی امریکا با افغانستان انتقاد کرد

مجلس نماینده گان از عملی نشدن پیمان امنیتی امریکا با افغانستان انتقاد کرد

مأموریت امریکا در افغانستان ناکام بوده و پیمان امنیتی کابل-واشنگتن به‌گونه راستین عملی نگردیده است.

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان با ابراز این مطلب می‌گویند که از یک سو نظامیان افغانستان تجهیز کامل نشده اند و از سوی دیگر با گروه‌های هراس‌افگن در کشور مبارزه جدی صورت نگرفته است.

حلیمه صدف کریمی، نماینده مردم جوزجان در مجلس، میگوید: “نبود اراده قاطع جامعه جهانی برای آوردن صلح در افغانستان سبب بدتر شدن وضعیت شد. بحث صلح و منازعات افغانستان همواره به بن بست برده شده است.”

این نماینده‌گان مردم تاکید می‌ورزند که مردم در بدترین شرایط قرار دارند و باید گام‌های راستین برای عملی شدن صلح ازسوی امریکا برداشته شود.

سید عظیم کبرزانی، نماینده مردم هرات در مجلس، اظهار میدارد “مأموریتی که امریکا برای صلح افغانستان داشت تحقق نیافت و گاه گاهی در سیاست امریکا اولویت به پاکستان داده شد و از همین رو برای بهبود وضعیت افغانستان توجه جدی صورت نگرفت.”

پس از سقوط رژیم طالبان و حضور جامعه جهانی به ویژه امریکا در افغانستان، انتظارها بر این بود که وضعیت امنیتی در کشور بهبود یابد، اما به باور اعضای مجلس عملی نشدن تعهدات که در پیمان امنیتی کابل-واشنگتن گنجانیده شده بود باعت بدتر شدن اوضاع در کشور گردید.

با این همه نماینده‌گان مجلس، تأکید می‌ورزند که اگر جامعه جهانی و امریکا به وضعیت نابسامان افغانستان توجه جدی نکتند، اوضاع در کشور بدتر از وضعیت عراق خواهد شد، زیرا مأموریت امریکا در کشور نیز به ناکامی مواجه شده است.

اعضای پارلمان کشور پیش از این نیز بارها آمریکا را به عدم اجرای تعهدات و نادیده گرفتن منافع ملی افغانستان متهم کرده و خواستار لغو پیمان امنیتی کابل-واشنگتن شدند.

پیمان امنیتی کابل-واشنگتن سال 2014 میلادی با وجود مخالفت مردم پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی به امضا رسید.

  پربازدید ترین