• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

القدس العربی: عربستان بی سروصدا درحال عقب نشینی مقابل ایران است

القدس العربی: عربستان بی سروصدا درحال عقب نشینی مقابل ایران است

محمد بن سلمان به بهانه مقابله با نفوذ ایران شروع به جنگ علیه یمن کرد، اما تحولات بسیار متفاوت پیش رفت تا ریاض را در یک وضعیت بی‌سابقه قرار دهد.

واقعیت فعلی ژئوپلیتیکی در خلیج (فارس)، ایران را به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای نشان داده است که بدون لحاظ کردن آن، اتخاذ هر تصمیم استراتژیک در منطقه دشوار است.

موفقیت اخیر ایران در ساقط‌کردن هواپیمای جاسوسی آمریکا و اصرار تهران برای مقابله با هرگونه تهدید در خلیج (فارس) از جمله توقیف یک کشتی انگلیسی، مؤید عدم ورود آمریکا به جنگ علیه ایران است.

در حال حاضر هدف ائتلاف سعودی-اماراتی پیروزی بر حوثی‌ها نیست، اگرچه در سایه واقعیت‌های موجود محال شده است؛ بلکه هدف کاستن از حجم حملات حوثی‌هاست که مرگبار و ویرانگر شده است.

حملات حوثی‌ها به فرودگاه‌های مختلف عربستان مثل آب خوردن، راحت شده است. آنها  تا عمق خاک عربستان پیشروی می‌کنند و حملاتی را علیه پایگاه‌های سعودی انجام می‌دهند.

واشنگتن می‌داند پیروزی حوثی‌ها در جنگ، به معنای پایان حکومت آل‌سعود است، زیرا نیروهای نظامی و افکار عمومی عربستان رژیمی که عربستان را از کشوری محترم به کشوری سرکش مبدل کرده است، تحمل نمی‌کنند.

در مواجهه با این وضعیت یعنی پیشرفت حوثی‌ها و شناخته شدن ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای و با آگاهی از این واقعیت که نه واشنگتن و نه اسرائیل درگیر جنگ علیه ایران نمی‌شوند، عربستان سعودی سیاست عقب‌نشینی بی سر و صدا را آغاز کرده است.

امارات هم این قضیه را درک کرده و از همین رو شروع به عقب‌نشینی از یمن کرد و اکنون راه را برای ریاض هموار می‌کند.

  پربازدید ترین