• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بیماری کُشنده کانگو جان بیش از 30 تن را در افغانستان گرفته است

 بیماری کُشنده کانگو جان بیش از 30 تن را در افغانستان گرفته است

مسوولان صحت عامه افغانستان تایید کرده اند که بیماری کانگو جان بیش از 30 تن را در ولایات کابل و هرات گرفته است.

شاه ولی معروفی مسوول کنترول بخش امراض ساری در وزارت صحت عامه افغانستان امروز (سه شنبه) به رادیو آزادی گفته است که در شش ماه اخیر، 296 مورد افراد مبتلا به بیماری کانگو در ولایت‌های کابل و هرات ثبت شده که ازاین جمع 32 تن آن‌ها جان باخته اند.

داکتر مموزی سرطبیب بیمارستان انتانی در کابل گفته است که تنها 25 فرد مبتلا به این بیماری در جریان 3 روز عید به این شفاخانه مراجعه کرده اند.

قربان یکی از افراد مبتلا به این بیماری است که 3 روز قبل به بیمارستان انتانی کابل منتقل شده است. نزدیکان قربان بخاطر جمع آوری خون کمپاینی را براه انداخته اند تا دوستان و خویشاوندان آنها برای بیمار خون اهدا کنند.

عبدالخالق دارای گروپ خون صفر مثبت (0+) یکی از داووطلبانی است که میخواهد برای قربان خون اهدا کند. وی به گزارش‌گر خامه پرس گفت که آمده است تا در نجات یک زندگی سهمی داشته باشد.

داکتران در بیمارستان انتانی کابل به مراجعین و پایوازان توصیه میکنند که کانگو یک مرض ساری و کشته است و آنها باید قبل از ورود به اطاق‌های بیماران، از دستکش و ماسک استفاده نمایند.

بیشترین بیماران متبلا به کانگو افرادی اند که در قصابی ها کار میکنند و یا با حیوانات از قبیل گاو،‌ بز و گوسفند تماس داشته اند.

بیماری کانگو و یا “تب کانگو” یک مرض ساری و کشتنده است که کرویات سفید خون را از بین می‌برد و در نتیجه آن مقاومت بدن پایان می آید. به این بیماران باید خون اهدا شود که بعد از تصفیه، کرویات سفید آن‌را به بیمار تزریق می‌نمایند.

این بیماری در سال‌های اخیر در افغانستان افزایش یافته است که داکتران و متخصصین صحی دلیل افزایش آن‌را بی پروایی و عدم رعایت اصول حفظ‌الصحه از سوی قصابان و کارکنان بخش مالداری عنوان میکنند.

  پربازدید ترین