• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکا جان نیروهای امنیتی کشور را نیز برای موفقیت در مذاکره با طالبان خرج می کند

آمریکا جان نیروهای امنیتی کشور را نیز برای موفقیت در مذاکره با طالبان خرج می کند

در حالی که مقامات کشورمان درباره توافق یکجانبه آمریکا با طالبان بدون در نظر گرفتن دولت و مردم افغانستان نگران هستند و واشنگتن برای موفقیت در مذاکرات در حال امتیازدهی است حملات طالبان تشدید شده و نیروهای امنیتی در حالت تدافعی قرار دارند.

آمریکا باوجود بیش از 18 سال حضور در افغانستان در شکست نظامی طالبان ناکام بوده و از سال گذشته تاکنون واشنگتن با تعیین یک مذاکره‌کننده ارشد گفت‌وگوهای مستقیم با طالبان را بدون حضور و با در حاشیه قرار دادن دولت آغاز کرده است.

اخیراً نیز پس از پایان دور هشتم گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان «رویترز» نوشته بود که انتظار می‌رود که توافق آمریکا و طالبان شامل اشتراک قدرت بین دولت مورد حمایت آمریکا و طالبان باشد اما انتظار نمی‌رود که توافق شامل آتش‌بس طالبان با دولت باشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکایی‌ها برای خروج آبرومندانه از افغانستان و نه برای برقراری صلح در کشور با طالبان گفت‌وگو می‌کنند و ظاهراً واشنگتن برای تحقق این موضوع حتی در نظر دارد از برگزاری انتخابات پیش از توافق با طالبان جلوگیری کند، چیزی که دولت وحدت ملی شدیداً با آن مخالف است.

طالبان که خواستار حاکمیت "نظام اسلامی" و خروج کامل همه نیروهای خارجی از کشور است موفقیت خود را در جنگ دانسته، ابتکار عمل را در دست دارد و برای تقویت موضع خود در میز مذاکره حملات را در سراسر کشور تشدید کرده است؛ این موضوع نیز سبب شده تا نیروهای امنیتی در حالت تدافعی قرار گرفته و تلفات زیادی را متحمل شوند.

گزارش تازه «نیویورک تایمز» نشان می‌دهد که از 2 هزار و 300 کشته نیروهای امنیتی که از ژانویه تا جولای سال جاری میلادی در نتیجه حملات طالبان به ثبت رسیده است بیش از 87 درصد کشته‌ها در نتیجه حمله بر پایگاه‌ها، پاسگاه‌ها و مراکز فرماندهی نیروهای امنیتی رخ داده که گواهی بر حالت تدافعی این نیروها می‌باشد.

روزنامه آمریکایی می‌افزاید که طالبان تقریباً هر وقت اراده کنند به مواضع نیروهای امنیتی حمله کرده و از آن‌ها تلفات می‌گیرند.

«عبدالعزیز بیگ» رئیس شورای ولایتی بادغیس نیروهای پلیس و سربازان ارتش در پایگاه‌های خود گیر کرده‌اند و طالبان به راحتی در حال کشتن نیروهای امنیتی هستند اما هیچکس به تلفات نیروهای امنیتی توجهی نمی‌کند.

گفتنی است که از ماه می سال 2017 میلادی شمار تلفات نیروهای کشور محرمانه اعلام شد و آمریکا از انتشار آمار مربوط به تلفات این نیروها خودداری می‌کند.

عدم پایبندی آمریکا نسبت به تعهداتش در رابطه با تجهیز نیروهای امنیتی انتقاد پارلمان کشور را در پی داشته است اما گفت‌وگوهای آمریکا با طالبان با وجود حملات گسترده طالبان و با نادیده گرفتن تلفات بالای نیروهای امنیتی توسط واشنگتن همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که براساس طرح وزارت دفاع آمریکا طرح عقب‌نشینی نیروهای امنیتی کشور از مناطق دورافتاده به پایگاه‌های بزرگ کلید خورده است و برخی کارشناسان حالت تدافعی نیروهای امنیتی را نتیجه مستقیم استراتژی دیکته شده آمریکا بر وزارت دفاع افغانستان می‌دانند.

چندی پیش نیز «الکسی لئونکوف» کارشناس مسائل سیاسی و سردبیر نشریه «آرسنال اُشستوا» با اشاره به تلفات بالای نظامیان افغانستان گفته بود که  نیروهای آمریکایی از نظامیان افغانستان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و چنانچه اتفاقی بیفتد آمریکایی‌ها پشت نظامیان افغانستان پنهان می‌شوند و این ارتش افغانستان است که در جنگ بیشترین تلفات را متحمل شده است.

برخی کارشناسان کشور نیز نسبت به پیامدهای توافق یکجانبه آمریکا و طالبان برای افغانستان و عدم مشارکت دولت در گفت‌وگوها ابراز نگرانی کرده و تصریح می‌کنند چنین توافقی ممکن است برای آمریکا جنگ را پایان دهد اما خاتمه دهنده جنگ افغانستان و زمینه‌ساز صلح در کشور نخواهد بود.

«علی اکبر قاسمی» نماینده مردم غزنی در پارلمان اما این طرح را برای وضعیت امنیتی مخرب می‌داند زیرا به گفته او بستن پاسگاه‌های کوچک برای طالبان مسیرهای بزرگی را برای تحرک ایجاد می‌کند و اعضای این گروه قادر خواهند بود آزادانه بین ولسوالی‌ها تردد کنند، با مردم محلی ارتباط بگیرند، جنگجویان جدید به خدمت گرفته و از طریق جمع‌آوری مالیات منابع مالی خود را نیز تقویت کنند.

  پربازدید ترین