• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

معامله کثیف آمریکا و نگرانی ما از آینده!

آمریکایی ها برای خروج از افغانستان و حصول یک توافق با طالبان شتاب عجیبی به خرج می دهند. این توافق در روزها و یا هفته های آینده امضا خواهد شد.

طالبان با حفظ قدرت نظامی و غرور ناشی از پیروزی بر آمریکا و دولت کابل؛ وارد پایتخت و کلان شهرهای افغانستان خواهند شد. حکومتی که تا کنون درحاشیه بوده تحت فشارهای سیاسی طالبان، آمریکایی ها و مخالفان سیاسی اش در داخل نظام موجود -چه قبل و چه پس از انتخابات ریاست جمهوری- فرو خواهد پاشید.

نشانه های واضحی وجود دارد که متاسفانه آمریکا مدیریت حل منازعه سیاسی کنونی را از دست خواهد داد و طالبان ابتکار عمل را به دست خواهند گرفت و تلاش خواهند کرد تا با غرور و اعتماد به نفس ناشی از پیروزی بر آمریکا و دولت افغانستان؛ امارت اسلامی خود به رهبری ملاهبت الله را در کابل تشکیل دهند! این جا است که یک حکومت غیر دموکراتیک و به شدت آلوده به استبداد دینی و قومی در کابل شکل خواهد گرفت و از همین جا است که طرفداران جمهوری و دموکراسی -که قربانی یک معامله کثیف میان آمریکا و برخی از قدرت های منطقه ی شده اند- مجبور خواهند شد تا یک بار دیگر برای جلوگیری از قوام و دوام یک حکومت خودکامه قومی و قبیله ای در کشور دست به اسلحه ببرند و با طالبان و اداره ی که در کابل شکل خواهند داد وارد جنگ شوند‌.
این جنگ فراگیر و به مراتب گسترده و پیچیده تر از جنگ های دهه 90 خواهد بود و کشور ما برای سالهای سال هم چنان درگیر بحران و آنارشی خواهد شد و تمام دست آوردهای دموکراتیک 18 ساله به باد فنا خواهد رفت!

به باور من روزها و سالهای ناگوار و بحرانی را در پیش خواهیم داشت و باید برای مواجهه با روزها، ماه ها و سالهای دشوار آینده آماده شویم‌. پیشنهاد من به جبهه ضد تروریزم این است که برای جلوگیری از وقوع چنین فاجعه ی باید پیش از انجام هرگونه توافقی میان دولت آمریکا و طالبان باید گردهم آیند و درباب آینده و فرایند مصالحه با طالبان مباحثه مفصل و جمع بندی واضحی را انجام دهند.

از همین رو از محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی مصرانه می خواهم که اگر برایش حفظ دست آورد های 18 ساله گذشته، حفظ نظام جمهوری و دموکراسی موجود و آینده درخشان کشور مهم است باید باب گفتگو بر محور شورای ملی را بگشاید و عملا رهبری نجات کشور از پرت شدن به دهه هفتاد و جنگ های داخلی را برعهده گیرد و اینگونه مسوولیت اخلاقی و سیاسی و تاریخی خود را در این مقطع ایفا نمایید باشد که به رغم تمام خرابی های که در پنج سال حکومت خود صورت داد؛ نامی نیکی از او در تاریخ بماند و کشور نیز از افتادن در بحرانی نظیر بحران دهه هفتاد خورشیدی نجات یابد!

  پربازدید ترین