• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتخابات یا صلح؟ آمریکا یا اروپا؟

انتخابات یا صلح؟ آمریکا یا اروپا؟

بازی صلح آمریکایی با طالبان و تاکید بر برگزاری انتخابات نمایشی و دروغین ریاست جمهوری، میدان را برای رقابت جدی تر "دالر و یورو" فراهم آورده و تداوم جنگ اقتصادی آمریکا و اروپا را در افغانستان واضح تر ساخته است.

در حالی که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بر توافق با طالبان تاکید دارد، اتحادیه اروپا بر طبل انتخابات می کوبد و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان را مقدم بر توافق صلح با طالبان عنوان می کند.

نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان باید در تاریخی که از سوی کمیسیون انتخابات این کشور تعیین شده است برگزار شود.
در ادامه این اعلامیه آمده است: انتخابات ریاست جمهوری فرصت جدیدی را در اختیار مردم افغانستان قرار می‌دهد تا رهبری دولت این کشور را بر اساس اصول دموکراسی انتخابات کنند.

این در حالی است که دولت افغانستان نیز به لزوم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش از آغاز مذاکرات صلح با طالبان تاکید می‌کند.
اشرف غنی احمد زی تنها نامزدی است که کارزارهای انتخاباتی را به شدت ادامه می دهد، به عقیده او انتخابات بیش‌رو ازمون بقا و فنا نظام سیاسی جمهوری در افغانستان است.
غنی می گوید: "در این موقعیت بین بقا و فنا تصمیم می‌گیریم، این انتخابات، با تمام محبت که با تیم دولت ساز دارید راجع به تیم دولت ساز نیست این انتخابات راجع به بقای نظام جمهوری اسلامی در افغانستان است.”
غنی در همایش انتخاباتی دسته انتخاباتی دولت ساز گفت که انتخابات تنها دریچه برای پابرجای نظام سیاسی جمهوری در افغانستان است.
وی افزود: "در آنجا برای شما گفتند که کودتا می‌شود، اردوی ملی تقسیم می‌شود، امروز نه کودتا می‌شود و نه هیچ فقط قانون اساسی تطبیق میشود.”
غنی عقیده دارد که رییس جمهوری فعلی صلاحیت های تصمیم گیری روی صلح را ندارد و حکومت آینده بعد از انتخابات، تصمیم گیرنده خواهد بود.

اما طالبان با ترامپ هم نظر هستند و می گویند که برگزاری انتخابات در حال حاضر، به معنی تداوم جنگ می باشد.
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می گوید همزبان با توافق‌نامه صلح و خروج نخستین گروه نیروهای خارجی از افغانستان، برگزاری انتخابات باعث دوام جنگ می شود.
شاهین، اظهار می‌دارد: اگر تأمبن صلح را کسی از راه گفتگو نمی‌پذیرد، پس به این ترتیب جهاد جریان دارد، مگر ما ترجیح می‌دهیم که مساله افغانستان از راه گفتگو حل شود، چون به نظر ما این بهترین راه حل است.
شاهین می افزاید که زمان بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان نهایی شده و پس از امضای توافقنامه در گفتگوهای میان افغانی در مورد نظام سیاسی آینده افغانستان تصمیم گرفته خواهد شد..

نتیجه اظهارنظرهای مقام های آمریکایی و اروپایی پیرامون سیاست و آینده افغانستان، رساننده این مطلب است که رقابت آمریکا و اروپا در افغانستان شدت بیشتری گرفته است.
درگذشته همانگونه که در کنار رقابت "دالر و یورو" (جنگ اقتصادی آمریکا و اروپا) افغانستان قربانی رقابت های آنان و دیگر کشورها مانند هند و پاکستان، چین و آمریکا، اسراییل و ایران، آمریکا و ایران، عربستان و ایران، روسیه و آمریکا و... شده بود، این روزها با شدت سیاست های آمریکایی و گستاخی ترامپ، این رقابت ها رنگ و بوی جدی بخود گرفته است.

بازی صلح آمریکایی با طالبان و تاکید بر برگزاری انتخابات نمایشی و دروغین ریاست جمهوری، میدان را برای رقابت جدی تر "دالر و یورو" فراهم آورده و تداوم جنگ اقتصادی آمریکا و اروپا را در افغانستان واضح تر ساخته است.

در وضعیت کنونی نه توافق صلح با طالبان به نفع آینده این سرزمین و مردم ما است و نه برگزاری انتخابات نمایشی ریاست جمهوری! پس بیایید که به دنبال راه سومی برای حل منازعات امروزی در کشور باشیم. اگر خارجی ها بگذارند که اینهم بعید به نظر می رسد.
خداوند عاقبت ما را بخیر کند.

  پربازدید ترین