• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

صدور روادید ایران برای بازرگانان افغانستان آسان شد

صدور روادید ایران برای بازرگانان افغانستان آسان شد

روند صدور روادید ایران برای آن دسته از بازرگانان افغانستان که با این کشور تجارت می کنند بر اساس مصوبه شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی آسان شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ایران روز یکشنبه در این خصوص گفت: با هماهنگی سرکنسول ایران در هرات، صدور روادید برای تجار افغانستانی آسان شد تا بازرگانان افغانستان بتوانند به راحتی وارد ایران شوند.

علی رسولیان افزود: همچنین بر اساس مصوبه شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی مقرر شد مدت زمان توقف اتباع افغانستان و کامیونهای حامل کالا برای ورود و یا خروج از کشور در مرز ایران کاهش یافته و هیچ مانعی باعث نشود موتر یا فردی که از مرز افغانستان وارد ایران می شود در نقطه مرزی معطل شود.

وی ادامه داد: طبق توافقات پیشین استانداری خراسان رضوی با مسئولان ولایت هرات در حوزه صادرات فرآورده های نفتی و مبادلات کالا، مقرر شد همه فرآیندهای ورود و خروج کالا در مرز  و میزان توقف کامیونها توسط گمرک دوغارون مورد شناسایی قرار گیرند و مدت زمان اجرای تشریفات گمرکی و رفت و آمد کامیونها در گمرک کوتاهتر شود.   
معاون استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: از سال 1396 تاکنون سهم خراسان رضوی از صادرات ایران به افغانستان روند افزایشی داشته است. در این چارچوب حجم صادرات کالا از ایران به افغانستان از نظر وزن در سال 1396 در مقایسه با سال پیشتر  22 درصد، در سال 1397 حدود 30 درصد و در چهار ماه نخست امسال 31 درصد بیشتر شده است.  

فرآورده های نفتی، مصالح ساختمانی، مواد غذایی، لوازم خانگی، گاز مایع، مواد نساجی، فرش و موکت از جمله کالاهایی هستند که صادرات آنها از ایران به افغانستان رشد قابل ملاحظه ای نشان می دهد.  

افغانستان بزرگترین شریک تجاری ایران محسوب می شود. ولایت خراسان رضوی دارای سابقه تاریخی فعالیت در افغانستان به ویژه در هرات است.

30 درصد صادرات ایران به افغانستان و 50 درصد صادرات آن به آسیای میانه مربوط به خراسان رضوی است و بر این اساس عمده بازرگانان ایرانی فعال در آن کشورها خراسانی هستند.

  پربازدید ترین