• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

معاملات 7500 تن مواد نفتی در بخش صادرات بورس انرژی ایران با حضور تاجران افغانستانی

معاملات 7500 تن مواد نفتی در بخش صادرات بورس انرژی ایران با حضور تاجران افغانستانی

بورس انرژی ایران در معاملات امروز سه‌شنبه(5 سنبله) خود در رینگ بین‌الملل و به مقصد صادرات مواد نفتی، هزار تن تیل دیزل، 6 هزار تن تیل نوع پترول سوپر(اکتان 95) و هم‌چنین 500 تن پترول عادی(اکتان 91) را معامله کرده است. این معاملات با حضور تاجران افغانستان صورت گرفته است.

بر اساس گزارش امروز بازار بورس انرژی ایران، با آغاز عرضه انواع فرآورده‌های نفتی در رینگ بین‌الملل این بورس، ده هزار تن تیل دیزل(نفت گاز/ گازوئیل) به قیمت پایه هر تن 450 دالر از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران روانه میز فروش رینگ صادراتی بورس انرژی شد که هزار تن آن به فروش رسید.
 
از سوی دیگر، 5 هزار تن پترول(بنزین) عادی(اکتان 91) در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران ارائه گردید که 500 تن آن معامله گردید.
 
در دو معامله‌ای دیگر، 6 هزار تن پترول با اکتان 95(سوپر) از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به قیمت هر تن 640 دالر روانه میز فروش بازار صادراتی بورس انرژی شد که همه این حجم به فروش رسیده است.
 
هم‌چنین امروز 2004 تن حلال 402 پالایش نفت اصفهان نیز در بخش بین‌الملل بورس انرژی ایران، به قیمت پایانی هر متر مکعب 450.788 دالر به فروش رسیده است.
 
این در حالی است که بورس انرژی ایران در رینگ داخلی نیز امروز معاملات مختلفی داشته است.
 
گفته می‌شود که به دلیل همسایگی جمهوری اسلامی ایران با افغانستان و سابقه تأمین قسمت عمده‌ای از مواد نفتی مورد نیاز کشور به خصوص در حوزه جنوب و غرب کشور، از ایران، تاجران افغانستان نیز در مبادلات و معاملات بازار بورس انرژی ایران حضور دارند و از خریدان مواد نفتی این کشور اند.
 
از سوی دیگر، با فعال شدن بازار بورس انرژی ایران و عرضه مواد نفتی با کیفیت و استندرد در این بازار برای صادرات، زمینه فروش مواد نفتی بی‌کیفیت ایرانی به افغانستان کاهش یافته و بازرگانان افغانستانی می‌توانند با قیمت مناسب، مواد نفتی با کیفیت را از بورس انرژی ایران خریداری نمایند.

  پربازدید ترین