• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی در انتخابات و صلح باخته است

من فکر میکنم که غنی احمدزی بازنده است! حالا که بحث انتخابات و ایجاد حکومت موقت در نتیجه نهایی شدن توافقات صلح امریکا و طالبان جدی شده است، من را عقیده بر این است که در هردو صورت آن اشرف غنی احمدزی با اینکه در راستای سیاست گزینشی و تقرر صددرصدی پشتون ها در پست های دولتی به دلایل فراوان بازنده است.

بگونه مثال؛ اشرف غنی احمدزی بدنام و ناکام را طالبان و دیگر تنظیم های جهادی و احزاب سیاسی نمی خواهند، کشورهای همسایه بشمول روسیه بد بین غنی احمدزی میباشند، غیر پشتون ها و پشتون های درانی بشدت از او ناراض هستند، همچنان آن امکانات تقلب انتخابات دور گذشته او را یاری نخواهد کرد. اما برخلاف عبدالله عبدالله به نسبت اینکه مستقیم در تصامیم غنی احمدزی نقش نداشته، از لحاظ تباری پدر پشتون قندهاری و مادر تاجیک پنجشیری میباشد از نظر امریکایی ها شاید بتواند فضای مشمئز کننده را که غنی احمدزی در بین اقوام گوناگون بویژه بین پشتون ها و غیر پشتون ها خلق کرده است تلطیف نمایند.

افزون بر آن عبدالله علاوه بر اینکه در کنار مسعود قرار داشته است با امریکایی ها نیز در ارتباط بوده و تحصیلاتی با دوره کاری در آنجا دارد که میتواند به نفعش تمام شود، به همین ترتیب طوریکه دیده می شود تیم انتخاباتی اتمر به نفع عبدالله تجزیه گردیده و قرار دیدگی و شنیدگی کمپاین انتخاباتی اش نسبت به کمپاین غنی احمدزی پر رونق تر است.

در نتیجه اگر انتخاباتی بشود عبدالله چانس بالا دارد و اگر حکومت موقتی بشود دیگری مطرح خواهد شد نه غنی احمدزی فاشیست تمامیت خواه. از اینرو چه در انتخابات عبدالله این نادان خوش لباس و بی کفایت بیاید و یا حکومت موقت تحت ریاست موجود دیگری از همین سیستم فاسد شکل بگیرد، در هردو صورت آن جنگ و بحران پایان یافتنی نیست و فقط دموکراسی مونتسکیویی میتواند با ایجاد دولت و حکومت پاسخگو، پلورالیزم سیاسی به مفهوم واقعی آن، انتخابات آزاد و شفاف و رفع اشغال مشروط به فاجعه و نابسامانی ها در کشور پایان بدهد.

  پربازدید ترین