• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آیا حمله به موتر اسرائیلی همه پاسخ حزب الله بود یا حمله های دیگری در کار است؟

 آیا حمله به موتر اسرائیلی همه پاسخ حزب الله بود یا حمله های دیگری در کار است؟

حزب الله با صدور بیانیه رسمی عصر دیروز اعلام کرد که یک دستگاه موتر نظامی اسرائیلی را نزدیک مرزهای لبنان با سه فروند موشک ضد زره هدف قرار داده است و تأکید کرد که در این حمله موتر مورد نظر منهدم شده و تمام سرنشینان آن کشته یا زخمی شده اند. اما فرماندهان رژیم صهیونیستی ضمن اعتراف به این حمله مدعی شدند که هیچ تلفاتی نداشته است و در مقابل خود، منبع شلیک این موشک ها را با 100 گلوله، هدف قرار داده اند. این در حالی است که روزنامه های این رژیم از پذیرش سه مجروح اسرائیلی در یکی از درمانگاه های حیفا خبر دادند.

البته ما نمی دانیم که این عملیات در چارچوب تهدیدهای سید حسن نصر الله به گرفتن انتقام خون دو تن از افراد خود – که در حمله موشکی اسرائیل به یکی از مقرهای حزب الله در ریف جنوبی دمشق به شهادت رسیدند – و پاسخ به تجاوز پهپادهای این رژیم به حریم هوایی لبنان به منظور ترور یکی از رهبران حزب الله صورت گرفته است یا خیر؛ به هر حال فرماندهان نظامی اسرائیلی با اینکه پایان عملیات را اعلام کرده اند در عین حال تأکید کرده اند که جبهه شمالی همچنان در حال آماده باش کامل است.

سید حسن نصر الله در سخنرانی اخیر خود در تشریح پاسخ انتقام جویانه گفته بود: "هدف از این عملیات تثبیت معادله های موجود و قواعد جنگ و اصل دفاع از کشور است و اینکه رژیم صهیونیستی را وادار کنیم بهای تجاوزش را بپردازد."

آیا منظور سید حسن نصر الله از تهدیدهایش همین حمله "محدود" بود؟
ممکن است جواب، آری یا خیر باشد؛

"آری" از آن جهت که حزب الله در مرزهای لبنان، پاسخ تجاوزهای اسرائیل را داده و یک هدف نظامی را گلوله باران کرده است نه در مزارع شبعا و به این ترتیب پیامی قدرتمندانه و محکم به رژیم صهیونیستی داد با این مضمون که حزب الله در مقابل تجاوزهای بعدی رژیم صهیونیستی بیکار نمی نشیند و اجازه نمی دهد که این رژیم قواعدی را که پس از جنگ ژوییه 2006 در منطقه درگیری شکل گرفته است به هم بزند.

پاسخ "خیر" هم از آن جهت است این عملیات، در حد پیش بینی ها و انتظار نبود؛ چرا که بسیاری معتقدند این پاسخ آن طور که باید و شاید برای اسرائیلی ها دردناک نبوده است و با ماهیت حمله صهیونیست ها به پایگاه های حزب الله در سوریه یا ضاحیه جنوبی برابر نبود.

منابع لبنانی و عربی در چند روز گذشته صحبت از فشارهای داخلی و خارجی علیه حزب الله و شخص سید حسن نصر الله کرده و گفته اند که برخی محافل داخلی و داخلی از بیم حمله های انتقام جویانه گسترده و همه جانبه رژیم صهیونیستی به لبنان به خصوص پس از تهدیدهای نتانیاهو، حزب الله را از انجام عملیات نظامی گسترده علیه این رژیم بر حذر داشته اند؛ و به نظر می رسد که سید حسن نصر الله همه این فشارها را ولو به طور موقت، در نظر گرفته است تا مبادا از سوی نیروها و گروه های مخالف لبنانی که در سنگر آمریکا هستند، متهم به تهدید امنیت و ثابت لبنان شود. نصر الله با این کار در واقع این پیام را القا کرد که همانطور که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است، هدفش تأمین امنیت لبنان است.

البته نظریه دیگری هم هست با این مضمون که پاسخ محدود حزب الله در واقع پاسخی که نصر الله ان را قول داده بود و اسرائیلی ها را در چند روز گذشته در هول و هراس نگه داشته بود نیست. بلکه صرفا یک آزمایش نخستین است؛ هر چند که حزب الله بیانیه ای در تأیید یا عدم تأیید این نظریه صادر نکرده است.

البته به اعتقاد ما نتانیاهو که به عنوان وزیر دفاع دستور اعزام پهپاد به جنوب لبنان را صادر کرده است، تا کنون پیروز این رویارویی محدود با حزب الله نبوده و نتوانسته است فرصت موفقیت خود را در انتخابات این رژیم نقویت کند. زیرا حزب الله بارها قدرت بازدارندگی خود را به رخ رژیم صهیونیستی کشیده است و هرگونه تلاش برای بر هم زدن قواعد موجود را بی تردید پاسخ می دهد و لحظه ای در تکرار عملیات های خود حتی در سطوح گسترده تد در مقابل هر گونه تجاوز جدید "اسرائیل" درنگ نخواهد کرد. البته ما هم قبول داریم که این واکنش بسیار محدود و کمتر از حد پیش بینی و انتظارها از نصر الله بود.

ما اکنون در وهله نخست منتظر اطلاعات بیشتری از سوی حزب الله و سپس طرف اسرائیلی درباره این درگیری و شرایط و ویژگی های آن از تمام ابعاد هستیم. افکار عمومی عرب منتظر پاسخی هر چه صریح تر و شفاف تر در این خصوص است.

  پربازدید ترین