• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

احمدولی مسعود: آمده ایم تا اندیشه های ملی شهید احمدشاه مسعود را پیاده کنیم

احمدولی مسعود: آمده ایم تا اندیشه های ملی شهید احمدشاه مسعود را پیاده کنیم

تیم وفاق ملی به رهبری احمدولی مسعود، نخستین همایش ولایتی خود را روز گذشته در ولایت پروان برگزار کرد. در مراسمی که به همین مناسبت در شهر چاریکار، مرکز ولایت پروان برگزار شده بود، در آن صدها تن از جوانان، فرماندهان جهادی، محاسن سفیدان، فرهنگیان دانشجویان اشتراک کرده بودند.

تیم وفاق ملی به رهبری احمدولی مسعود، نخستین همایش ولایتی خود را روز پنجشنبه 14 سنبله در ولایت پروان برگزار کرد. در مراسمی که به همین مناسبت در شهر چاریکار، مرکز ولایت پروان برگزار شده بود، در آن صدها تن از جوانان، فرماندهان جهادی، محاسن سفیدان، فرهنگیان دانشجویان اشتراک کرده بودند.

اعضای رهبری تیم وفاق ملی به شرح برنامه‌های حکومت‌داری خود در این مراسم پرداختند. احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در این محفل از مردم پروان خواست تا با در نظر داشت کارکرد، پیشینۀ مبارزاتی و برنامه‌های نامزدان در انتخابات از رأی‌شان استفاده کنند.

آقای مسعود بیان داشت که پس از شهادت آمرصاحب، همیشه کارهای فرهنگی و برنامه‌ریزی برای آیندۀ افغانستان انجام داده است. او با بیان این‌که اشتیاق تکیه زدن بر کرسی دولتی را نداشته و به دنبال امتیازگیری نیست، افزود که از معاونت ریاست‌جمهوری تا وزارت خارجه و عضویت در کابینۀ دولت برایش پیشنهاد شده است، اما او به همه‌اش دست رد زده است.

احمدولی مسعود می‌گوید که بنابر ضرورت کشور و مردم وارد میدان انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. به گفتۀ این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: “کشور درگیر بحران‌های متعدد است. انفجار، انتحار، فقر و بیکاری و ده‌ها مشکل دیگر دامن‌گیر کشور است. محاسبۀ ما این بود که اگر در چنین وضعیتی وارد میدان نشویم، چه زمانی باید وارد میدان شویم؟”.

او تأکید ورزید که هوس داشتن مقام دولتی، قطار موترها و هوس جلالتمأب گفتن را ندارد، بلکه هوس خدمت به مردم را دارد. آقای مسعود بیان داشت که در هجده سال گذشته کسانی با استفاده از نام جهاد و مقاومت وارد سیاست شدند و امتیاز گرفتند، اما به جهاد و مقاومت و به مردم، کوچکترین خدمتی نکردند.

احمدولی مسعود اظهار داشت که هجده سال پیش وقتی جامعۀ جهانی به افغانستان آمد، امکانات فراوانی را برای مردم افغانستان فراهم کرد، اما عده‌یی از این امکانات به نفع شخصی‌شان استفاده کردند و افغانستان را فراموش کردند و نتیجۀ همین ناکاره‌گی و ضعف بود که امروز افغانستان بار دیگر به هجده سال گذشته برگشته است.

نامزد تیم وفاق ملی در انتخابات پیش‌رو به این باور است که رهبران حکومت وحدت ملی در پنج‌سال گذشته با سرنوشت مردم افغانستان «مسخره‌گی» کردند و زنده‌گی مردم را به «بازی» گرفتند. به گفتۀ او: “یکی از رهبران دیگرش را می‌گوید که چه می‌کردم؟ می‌رفتم تنفگچه را بر شقیقه‌اش بگذارم. نخیر، کار تو سیاست بود، دیپلوماسی کار تو بود، تبلیغات کار تو بود، آگاهی‌دهی به مردم کار تو بود. به مردم مراجعه می‌کردی و می‌گفتی که من نمایندۀ شما هستم و این آدم با ما نمی‌سازد. میلیون‌ها انسان به تو رأی داده بود. حق مردم را چطور بخشیدی؟ از حق خود می‌بخشیدی، اما از حق مردم که بخشیدی، جفا کردی.”

او بیان می‌دارد که طرح و برنامۀ آجندای ملی را سال‌ها پیش با الهام از اندیشه‌های قهرمان ملی کشور مطرح کرد، زیرا به گفتۀ  آقای مسعود، شهید احمدشاه مسعود به وحدت ملی شدیداً باور داشت و بارها گفت که وحدت ملی در گرو عدالت اجتماعی است و کسی که از آدرس قوم حرف می‌زند، در واقع آب به آسیاب دشمن می‌اندازد.

آقای مسعود اظهار می‌دارد: دولت‌مردان پیشین به برنامه و طرح آجندای ملی وقعی نگذاشتند، اکنون ما آمده‌ایم تا اندیشه‌های ملی شهید احمدشاه مسعود را پیاده کنیم. چهره‌های نو باید در محور این برنامه حضور داشته باشند و تغییر به معنای واقعی کلمه کلید زده شود.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که تیم وفاق ملی با طرح نو و رویکرد جدید، می‌خواهد بدون حضور تیکه‌داران قومی و جهادی با مردم و جوانان وارد میدان انتخابات شود.

مسعود به این عقیده است که اختیار انتخابات و صلحِ افغانستان در دست خارجی‌ها است. به گفتۀ او، هیچ‌کسی در داخل افغانستان نمی‌داند که خلیل‌زاد در پشت درها بسته در مورد افغانستان چه می‌گوید و به نیابت از کی، چه معامله‌یی با طالبان انجام می‌دهد. او می‌گوید که مردم افغانستان در «چهارراه بحران» قرار گرفته اند؛ صلح و انتخابات برای‌شان تبدیل به تهدید شده است و نمی‌دانند به کدام سمت حرکت کنند.

احمدولی مسعود با اشاره به این‌که حتا رییس حکومت و رییس اجرایی حکومت نمی‌دانند که آیا انتخابات برگزار می‌شود و یا صلح به میان می‌آید؟ افزود: چون رهبران این حکومت تصمیم‌گیر نیستند. این‌ها خود را صاحب افغانستان نمی‌دانند و شدیداً وابسته هستند.

او می‌گوید که تیم وفاق ملی در پی آن است تا اختیار افغانستان را به مردم افغانستان بازگرداند. آقای مسعود اضافه می‌کند که مردم افغانستان خواهان صلحی هستند که عزت و آرامش خود را در آن ببینند، نه صلحی که به معنای آتش‌بس موقت و اکمالات گروه‌های تروریستی برای حملۀ دیگر به کشور باشد. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به این باور است که در هجده سال گذشته سیاست‌مداران و دولت‌مردان به نام صلح، سیاست و تجارت کردند.

به گفتۀ احمدولی مسعود: “مردم و اقوام افغانستان باید باخود صلح کنند. صلحی که در دوحه جریان دارد، صلح میان طالبان و امریکا است و ربطی به مردم افغانستان ندارد. خلیل‌زاد به ما پاسخ بدهد، وقتی دیالوگ بین‌افغانی صورت نگیرد شما چه می‌کنید؟ وقتی اشرف غنی با یک عالم تحصیل و زنده‌گی در غرب باورهای قومی‌اش را ترجیح داد و حاضر نشد با مردمش دیالوگ و گفت‌وگو کند، آیا طالب با سلاح و امکاناتِ نظامی گفت‌وگو می‌کند؟”.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود که رهبران حکومت وحدت ملی مدیران پروژه‌ها هستند، نه رهبران یک حکومت. او می‌گوید که دشمنان اصلی و طرف واقعی طالب که رهبران مقاومت بودند و هستند و در هجده سال گذشته بزرگان‌شان را هم در این راه از دست دادند، در گفت‌وگوهای صلح حضور ندارند. آقای مسعود گفت که دشمن طالب حامد کرزی و اشرف غنی و خلیل‌زاد نیستند، زیرا این‌ها در سال های گذشته از این گروه حمایت می‌کردند و آنان را نه دشمن، بلکه برادر می‌خواندند.

او اظهار داشت که لویه جرگۀ مشورتی صلح یک کمپاین سیاسی بود، در عقب آن برنامه و نیت خیر وجود نداشت و به همین دلیل، نتیجۀ ملموسی در گفت‌وگوهای صلح به میان نیاورد. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید که حکومت وحدت ملی پروسۀ صلح را کمپاینی، سیاسی و تجارتی ساخت و به همین دلیل این پروسه به موفقیت نرسید و مردم و حکومت در حاشیه ماندند.

او در پایان سخنانش به مردم افغانستان گفت که وفاق ملی کلید صلح و آرامش دایمی مردم افغانستان است و اعضای این تیم در پی شکستاندن دیوارهای قومی و سمتی هستند. آقای مسعود گفت به پروان آمده است تا مشورت کند که در پروسۀ صلح و انتخابات در آینده چه کنیم. به گفتۀ او، به ولایت‌های دیگر نیز سفر می‌کند تا برای صلح و انتخابات، یک صدای واحد ایجاد کند و به صلح و انتخابات آماده باشیم. به گفتۀ او، اگر مردم آماده‌گی نداشته باشند، بار دیگر تیکه‌داران سیاست سرنوشت مردم را میدان سیاست معامله می‌کنند و در آن صورت مردم ضرر می‌کنند.

احمدولی مسعود همچنان می‌گوید که وضعیت انتخابات نیز مبهم است. به گفتۀ او اصلاحات و پیشنهاداتی که آنان برای بهبود وضعیت کمیسیون‌های انتخاباتی در امر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آتی کرده بودند، مورد توجه قرار نگرفته است. او گفت که تیم‌های حکومتی همه‌روزه از امکانات دولتی استفاده می‌کند و از خزانۀ بیت‌المال کمپاینرهای‌شان را رشوت سیاسی می‌دهند و حتا چهره‌های مخالف شان را تهدید نیز می‌کنند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مدعی است که تیم‌های دولتی برخی از چهره‌ها را تهدید می‌کنند تا به نفع آنان کمپاین کنند در غیر آن، پرونده‌های شان را به دادستانی می‌فرستند. به گفتۀ او، عزل و نصب‌هایی که در روزهای اخیر صورت گرفت و اکنون نیز صورت می‌گیرد، همه در راستای کمپاین انتخابات ریاست‌جمهوری است.

  پربازدید ترین