• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شماری از اشتباهات بزرگ و مهم سیاسی غنی

اشرف‌‌غنی در فرجامین لحظات حکومت‌اش تاوان کارکردها و سیاست‌های اشتباه خود در درزای پنج سال گذشته را می‌پردازد. در اینجا شماری از این اشتباهاتی بزرگ و مهم سیاسی او در این مدت را بر می‌شماریم.

1- کشانیدن دامنه‌ی جنگ‌های خانمان‌سوز به شمال کشور و تقویت آن؛
2- تداوم سیاست برادرخواندگی و مصلحت تباری با مخالفان و تروریستان؛
3- گماشتن یک جاسوس، متعصب و منفعل در رأس مدیریتی یک نهاد مهم استخباراتی، کشفی و امنیتی کشور؛
4- بازدارندگی جنگ، نبود قاطعیت در جنگ با مخالفان و ترورستان و اتخاذ سیاست منفعلانه‌ی جنگی و دفاعی در وزارت جنگ کشور؛
5- تعصب‌ورزی و اولویت سیاست‌های قومی بر سیاست‌های ملی؛
6- نهادینه‌سازی و استحکام پایگاه‌ها و لانه‌های تروریستان در قندوز، دندغوری و شهاب‌الدین؛
7- رهایی گروهی مخالفان و ترورستان از زندان‌های کشور؛
8- سرکوب و آتش‌گشودن به روی معترضان و راهپیمایان جنبش‌های روشنایی و رستاخیز؛

برآیند همین اشتباهات است که امروز حکومت وحدت ملی و در رأس آن اشرف‌غنی و نیروهای دفاعی کشور در وضعیت ناگوار و آشفته‌ی امنیتی و جنگی قرار گرفته اند. تلفات سنگین نیروهای دفاعی کشور، پراکنده‌گی و وسعت جبهات جنگ، انفجارات و انتحارهای پی‌هم در نقاط گوناگون کابل و ولایات رفته‌رفته در درازمدت به دستپاچگی و متلاشی‌شدن این نیروها و سازوبرگ نظامی آن‌ها خواهد انجامید.

حکومت اگر اراده و قاطعیت جنگ در یک هفته‌ی اخیر در کشور را در درازای پنج سال گذشته می‌داشت و به جای سیاست‌های خویشاوندمحور و قوم‌محور، سیاست ملی اتخاذ می‌کرد، حالا وضعیت چنین نمی‌بود و ماشین جنگی مخالفان و تروریستان خیلی‌ها پیش از کار می‌افتاد و روحیه‌ی وفاق ملی نیز در کشور استحکام می‌یافت.

ما دیدیم و ملاحظه کردبم که نیروهای امنیتی و دغاعی کشور روحیه و توانایی بلند جنگی در سرکوب دشمنان و دفاع از اراضی کشور را داشته اند. آنان در درازای یک هفته چندین والی و ولسوال نامنهاد مخالفان و فرمان‌دهان خون‌آشام آنان را در جبهات و موقعیت های گوناگون کشور از پا درآورده اند.

با وجودی‌که در وضعیت کنونی از این رویکرد و تغییر جهت سیاسی هرچند نابه‌هنگام حکومت و در رأس آقای غنی حمایت می‌کنیم، امیدواریم که منش سیاسی آقای غنی نیز دیگرگون شده باشد و این سیاست‌ها و قربانی‌ها هنوز هم در محور خودکامگی، هژمونیزم قبیلوی و کارزار‌های انتخاباتی نباشد.

ما از هر سیاست صادقانه‌ی ملی برای بقای جمهوریت و نظام مردم‌سالاری و پارداری و نگهداشت ارزش‌های 18 سال اخیر پشتی‌بانی می‌کنیم.

  پربازدید ترین