• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خلیلی: امروز جامعه ما نیاز به پیام عاشورا دارد تا اصلاحات حکم فرما شود

خلیلی: امروز جامعه ما نیاز به پیام عاشورا دارد تا اصلاحات حکم فرما شود

کریم خلیلی رئیس شورای‌عالی صلح در مراسم گرامیداشت از روز عاشورا در کابل گفت که امروز ما به شدت به پیام عاشورا نیاز داریم، تا اصلاحات در جامعه ما بوجود آید.

محمدکریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح امروز(سه‌شنبه، 19 سنبله) در گرامیداشت از روز دهم محرم که با حضور تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و جهادی در حسینیه سیدالشهدا در غرب کابل برگزار شده بود، گفت که امروز موجی از فساد و بی‌عدالتی در ادارات افغانستان حاکم است و مردم با درس از مکتب عاشورا در مقابل این بی‌عدالتی بایستند.
 
کریم خلیلی معاون سابق رئیس‌جمهور در این مراسم گفت که امام حسین (ع) در یک دوراهی قرار داشت، که تماشاگر صحنه باشد و کاری به امور حاکمان وقت نداشته باشد و یا اینکه دست به قیام بزند. اما او از زندگی دنیوی گذشت و مکتب عدالت‌خواهی را پایه‌گذاری کرد.
 
رئیس شورای عالی صلح گفت که بسیاری‌ها در آن وقت می‌خواستند تا امام حسین (ع) سکوت کند و دست به قیام نزند، اما اباعدالله حسین (ع) تکلیف شرعی را در این می‌دید تا قیام کند، قیام او برای او این نبود تا فساد ایجاد کند و یا شهرت پیدا کند، بلکه فقط به خاطر اصلاح امت جدش این قیام را آغاز کرد.
 
خلیلی گفت هر لحظه خدامحوری مکتب حسین و عاشورا، روشن و آشکارتر می‌شود. هدف امام حسین (ع) اصلاح دین جدش و نه گفتن به وضعیت حاکم آن روز بود.
 
او افزود: پیام مکتب امام حسین، وحدت در جامعه اسلامی است، وحدتی که در زمان خلافت حکومت یزید از بین رفته بود. پیام عاشورا برای همه همیشه است و هر چه زمان می‌گذرد، تجلیل از عاشورا گرم‌تر می‌شود.
 
وی بیان کرد؛ در حالی‌که وضعیت امنیتی در کشور و کابل خراب است و هر لحظه احساس خطر می‌شود، اما عاشقانان امام حسین (ع) بی مهابا می‌شتابند و در مراکز عزاداری، به عزاداری‌شان می‌پردازند.
 
معاون سابق رئیس‌جمهور عنوان کرد؛ ما امروز به شدت نیاز به پیام عاشورا داریم، حرکت امام حسین اصلاحی بود و ما به این اصلاح در جامعه نیاز داریم.
 
آقای خلیلی گفت: امروز به هر اداره افغانستان نگاه بیاندازیم، موجی از فساد، تبعیض و بی‌عدالتی حاکم است و باید برای از بین بردن این فساد، حرکت کنیم و این وضعیت نامطلوب باید تغییر کند.
 
رئیس شورای عالی صلح تصریح کرد؛ متاسفانه در هر گوشه از کشور، جوی خون جاری است و چهار دهه می‌شود که در بحران قرار داریم و چه تا وقتی باید در این وضعیت قرار داشته باشیم.
 
او ادامه داد؛ ما از پروسه صلح حمایت کردیم و هیچ راهی به جز صلح در کشور وجود ندارد، اگر قرار بود از طریق جنگ، امنیت برقرار می‌شد، بعد از سال‌ها باید شاهد صلح می‌بودیم، اما هنوز ناامنی در کشور جریان دارد.
 
خلیلی گفت مسئولان به خصوص رئیس‌جمهور باید پاسخگوی مردم در مورد پروسه صلح باشد، آیا رئیس‌جمهور می‌دانسته که طرف او ملابرادر است، چرا باید مردم در ابهام قرار داشته باشد، مردم باید از همه لایه‌های صلح باخبر باشند.
 
این رهبر جهادی خاطرنشان کرد؛ امنیت در کشور از طریق جنگ، حل نخواهد شد، اما این بدین معنا نیست که ما تن به هر صلحی بدهیم. افغانستان نیاز به تغییر دارد و مردم باید تصمیم بگیرند تا خود را از این وضعیت نجات دهند.

  پربازدید ترین