• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گلبدین حکمتیار: به لقب قصاب کابل افتخار می کنم

 گلبدین حکمتیار: به لقب قصاب کابل افتخار می کنم

گلبدین حکمتیار، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، از توافق پنهانی حزب اسلامی با طالبان پرده برداشت.

گلبدین حکمتیار، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شنبه‌شب(23 سنبله) در مصاحبه با تلویزیون طلوع گفت که دو طرف به توافق رسیده‌ایم که از اظهارات خصمانه و تحرکات علیه همدیگر خودداری کنیم.  

در این مصاحبه، آقای حکمتیار تفاوت‌های حزب اسلامی و طالبان را برشمرد و گفت که طالبان یک حرکت نو است و جنگ را در برابر ناتو دیرتر آغاز کردند. طالبان پس از 2001 به دنبال جمع‌وجورکردن و جابجاسازی خانواده‌های‌شان بودند و حزب اسلامی عملاً در برابر ناتو جنگ می‌کرد.

او تفاوت دیگر طالبان و حزب اسلامی را برشمرد و گفت که طالبان به افرادشان دستور دادند که از حمله به نیروهای خارجی خودداری کنند؛ اما حزب اسلامی به افرادش دستور داد که تمام تمرکز و نیروی‌شان را در برابر نیروهای خارجی به کار ببندند.  وی افزود که ما یگانه راه نجات افغانستان را در برگزاری انتخابات شفاف می‌دانیم، اما طالبان تاهنوز از انتخابات سخن نزده‌اند.

او در پاسخ به این سوال که آیا طالبان گروه مزدور پاکستان است، به اظهارات زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا استناد کرد و گفت که طالبان دیگر به پاکستان محتاج و متکی نیستند.

حکمتیار، حضور نیروهای خارجی و حکومت‌های دست‌نشانده در کابل را دو عامل بحران در افغانستان خواند.

رهبر حزب اسلامی در جریان مصاحبه با سؤال خانم نغمه آوازخوان معروف دربارۀ موسیقی مواجه شد. خانم نغمه از آقای حکمتیار پرسید که آیا در حکومت احتمالی هنرمندان می‌توانند در غازی استدیوم کنسرت برگزار کنند؟ گلبدین حکمتیار گفت: هنگامی‌که حکومت اسلامی روی کار آید و دموکراسی کنونی تغییر کند، نغمه چنین درخواستی نخواهد داشت.

او گفت که زنان در حکومت وی سهم بیشتر از مردان خواهند داشت، اما زنان نمی‌توانند رییس‌جمهور شوند.

رهبر حزب اسلامی، از تقلب در انتخابات هشدار داد و گفت که اشرف‌غنی با وجود استفاده از همۀ امکانات دولتی، اگر تقلب نکند، شانس پیروزی در انتخابات ندارد.

او گفت که هرگز احمدشاه مسعود و امان‌الله خان را به عنوان قهرمان ملی به رسمیت نمی‌شناسد.

گلبدین حکمتیار عامل درگیری‌ها و جنگ‌های خونین جمعیت اسلامی و حزب اسلامی را « ائتلاف جمعیت با کمونیستان» در جبل‌السراج عنوان کرد و گفت که همه جنگ‌ها از طرف جمعیت اسلامی آغاز شد و حزب از خود دفاع کرد. او جنرال نبی‌عظیمی و جنرال آصف دلاور را عامل ویرانی کابل معرفی کرد.

او گفت که پس از حملۀ نیروهای حزب به سربازان فرانسوی در تگاب کاپیسا که به کشته و زخمی شدن بیشتر از 43 عسکر فرانسوی انجامید، یکی از خبرنگاران فرانسه‌یی به وی لقب قصاب کابل را داد. او گفت که به این لقب افتخار می‌کند.

او دست داشتن در ترور میرویس جلیل، آقایان مجروح، کتاوزی و… را رد کرد.

حکمتیار گفت که باور ندارد مدارس پاکستان محل تربیه تروریستان باشد. چون وقتی گروه‌های مخالف، 50 درصد مناطق را در داخل کشور کنترل می‌کنند، چرا باید افرادشان را در پاکستان تربیه کنند؟

 به گفتۀ او، چنین تبلیغات کار کسانی است که مخالف مدرسه و آموزش دینی هستند.

  پربازدید ترین