• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بایدن: فدرالیسم یگانه راه حل برای افغانستان است

جو بایدن نامزد حزب دموکرات امریکا و رقیب انتخاباتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور اظهار داشت که افغانستان کشور سه پاره و درست شدنی نیست و فدرالیسم را به عنوان یگانه راه حل برای افغانستان پیشنهاد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری امریکا و یک تن از رقبای ترامپ برای انتخابات امریکا در سال 2020 از حزب دموکرات آن کشور در یک مناظره انتخاباتی، با اشاره به تجربیات خود درباره افغانستان گفت "وقتی که پاکستان سه ولایت افغانستان را در شرق کشور کنترل می‌کنند. افغانستان را نمی‌توانیم درست کنیم. درست شدنی نیست."

معاون سابق ریاست جمهوری امریکا پیشنهاد کرد نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند و در عوض پاکستان پایگاهی برای این سربازان در اختیار امریکا بگذارد تا واشنگتن بتواند به "جلوگیری از حملات تروریستی از افغانستان به امریکا" ادامه بدهد.
بایدن گفت نیروهای امریکایی می‌توانند با پرواز از این پایگاه‌ها "عملیات ضدتروریستی" خود را در افغانستان ادامه دهند.
این اولین بار نیست که معاون سابق ریاست جمهوری امریکا برای حل بحران‌های به‌وجود آمده پس از جنگ‌های این کشور پیشنهاد فدرالیسم را مطرح می‌کند.

بایدن زمانی که به عنوان سناتور دموکرات از ایالت دلور در کنگره امریکا فعالیت می‌کرد طرحی را برای فدرالیسم در عراق پیشنهاد کرد تا این کشور به سه ایالت فدرال و جداگانه برای سنی‌ها، شیعیان و کردها تقسیم شود.
این طرح با وجود حمایتی که از سوی دو حزب امریکا کسب کرد با مخالفت جدی در خاورمیانه روبرو شد و حتی سفارت امریکا در عراق نسبت به تبعات آن هشدار داد.

  پربازدید ترین