• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واردات فراورده های گوشت مرغ از ایران به افغانستان آزاد اعلام شد

 واردات فراورده های گوشت مرغ از ایران به افغانستان آزاد اعلام شد

مسئولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات می‌گویند که واردات گوشت و تخم مرغ از ایران به داخل کشور یک بار دیگر از سوی وزارت زراعت آزاد اعلام شده است.

بشیراحمد احمدی، معاون ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات می گوید که وزارت زراعت پس از بررسی‌ها و حصول اطمینان از محو ویروس انفلونزای مرغی در ایران، به بازرگانان کشور دستور داده است که براساس قانون فراورده‌های مرغ را از ایران وارد کنند.

گفتنی است که به تازگی چهار موتر مملو از تخم مرغ به ارزش یک‌صد هزار دالر از ایران به هرات وارد شده، اما این موترها از سوی مالکان فارم‌های مرغ‌داری در هرات متوقف شده است.

علی‌احمد، بازرگان واردکننده‌ی این محموله گفت که این محموله را براساس مجوز وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از ایران وارد کرده است.

با این حال شماری از مالکان فارم‌های مرغ‌داری در هرات امروز (دوشنبه، 25 سنبله) در یک تجمع اعتراضی از دولت خواستار توقف واردات فراورده‌های گوشت مرغ از ایران به این ولایت شدند.

غلام‌سخی شایان، معاون اتحادیه‌ی فارم‌داران هرات گفت که در هرات بیش از سه‌هزار فارم مرغ‌داری خُرد و بزرگ فعالیت دارد و این فارم‌ها نیازمندی بازار هرات را تأمین می‌کنند.

شایان تأکید کرد که واردات گوشت و تخم مرغ از ایران به هرات در گذشته باعث شیوع ویروس انفلونزا شده و میلیون‌ها دالر به فارم‌داران ضرر وارد کرده است. به گفته‌ی او، واردات کالاهای خارجی به هرات سبب کاهش فروشات آنان نیز خواهد شد.

از سویی هم شورای ولایتی هرات از افزایش بهای گوشت مرغ و تخم مرغ در بازارهای این ولایت انتقاد کرده و می‌گوید که اخیرا به دلیل توقف واردات گوشت مرغ از ایران، فارم‌داران و تولیدکنندگان تخم و گوشت مرغ در هرات از وضعیت موجود سوءاستفاده کرده و محصولات داخلی را با قیمت بلند به فروش می‌رسانند.

وکیل احمد کروخی، عضو شورای ولایتی هرات گفت که واردات فراورده‌های گوشت مرغ اگر به گونه‌ی منظم از سوی ریاست صحت عامه و ریاست زراعت بررسی شود به سود مردم است .

این همه در حالی است که واردات گوشت و تخم مرغ از ایران به هرات اوایل ماه سرطان سال جاری پس از انتشار ویروس انفلونزای مرغی ممنوع اعلام شده بود.

  پربازدید ترین