• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان با ترمیم پایه ها مشروط به برق رسانی به ساحات تحت کنترل شان موافقت کرده است

 طالبان با ترمیم پایه ها مشروط به برق رسانی به ساحات تحت کنترل شان موافقت کرده است

شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) می‌گوید که طالبان با ترمیم پایه‌های برق موافقت کرده، اما شرط گذاشته‌اند که به مناطق تحت کنترل آنان که پایه‌های برق از آنجا گذشته، برق‌رسانی شود.

امان‌الله غالب، رییس‌ اجرایی شرکت برشنا گفت که قرار است تا چاشت امروز (چهارشنبه، 27 سنبله) یک توافق‌نامه میان برشنا و گروه طالبان امضا شود تا بر مبنای آن، آنان اجازه دهند که تیم تخنیکی برشنا، پایه‌های تخریب‌‌شده را ترمیم کند: «اگر اجازه کار یافتیم، تا عصر امروز یک سرکت برق را وصل می‌کنیم.»

او اضافه کرد که گروه طالبان به تیم تخنیکی هشدار داده است که ساحات اطراف پایه‌های تخریب شده ماین‌گذاری شده است. به گفته او تیم ماین‌روبی طالبان در حال پاکسازی اطراف پایه‌های برق از وجود ماین است.

طالبان چرا پایه‌ها را تخریب کردند؟
آنطور که رییس اجرایی شرکت برشنا می‌گوید، سال گذشته شماری از بزرگان مناطقی که در آن پایه‌های برق تخریب شده است، با برشنا در تماس و خواهان برق‌رسانی به آن ساحات شده بودند: «آنان می‌گفتند در حالی که 10 سال است پایه‌های برق از مناطق ما گذشته اما ما برق نداریم.»

آقای غالب می‌گوید که نگرانی شرکت برشنا این بود که اگر در آن ساحات برق برساند، پول آن را طالبان جمع‌آوری و علیه دولت استفاده می‌کنند. او افزود، پس از آنکه بزرگان محل حاضر شدند تضمین کنند که پول صرفیه برق به حساب شرکت برشنا و دولت افغانستان واریز می‌شود، رهبری شرکت با برق‌رسانی به آن ساحات موافقت کرد.

آقای غالب در ادامه گفت که بزرگان محل در قسمت تضمین کوتاهی کردند و در اینسو در کمیته تداراکات پروژه با مشکل روبرو شد و در نهایت آن ساحات صاب برق نشد: «سابق مردم آن مناطق نمی‌گذاشتند که طالبان پایه‌ها را تخریب کنند، اما پس از آنکه پروژه برق رسانی به آن مناطق به مشکل مواجه شد، طالبان پایه‌های برق را تخریب کردند.»

رییس اجرایی برشنا در پایان گفت: «قرار است یک شرط‌نامه بین بزرگان محل، طالبان و شرکت برشنا مبنی به برق‌رسانی به آن ساحات امضا شود. شرط‌نامه زیر کار است. اگر تا چاشت امضا شد، گروه تخنیکی برشنا تا عصر امروز یک سرکت برق را وصل خواهند کرد.»

طالبان سه روز قبل (24 سنبله) پایه‌های برق وارداتی تاجیکستان را در چهار منطقه (سه منطقه در ولایت بغلان و یک منطقه در ولایت قندز) منفجر کردند.

در پی تخریب این پایه‌ها برق در ولایت‌های کابل، بغلان، قندوز، پنجشیر، کاپیسا، لوگر، لغمان، پروان، غزنی، ننگرهار، خوست و پکتیا قطع شد. فعلا مردم در کابل از 24 ساعت تنها، یک تا دو ساعت برق دارند و این امر روند کار و زندگی مردم را مختل کرده است.

  پربازدید ترین