• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سومین دوره مسابقه سخنرانی «همدل» با اعلام نفرات برگزیده به پایان رسید

سومین دوره مسابقه سخنرانی «همدل» با اعلام نفرات برگزیده به پایان رسید

سومین دوره مسابقه بین‌المللی سخنرانی همدل به همت و تلاش گروه دانشجویی همدل، متشکل از دانشجویان افغانستانی در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران، عصر روز چهارشنبه(27 سنبله) در تالار فردوسی دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران به کار خود پایان داد.

در مراسم نهایی و اختتامیه این مسابقه، علاوه بر حضور ده‌ها چهره علمی و فرهنگی و دانشجویان، عبدالغفور لیوال، سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران و هم‌چنین ابوطالب مظفری، از فرهنگیان و شاعران نام‌آشنای افغانستان و کتایون ریاحی، شیرین ترکمندی، فرزانه معصومیان از بازیگران و مجریان شناخته‌شده جمهوری اسلامی ایران به عنوان هیأت داوران حضور داشتند.
 
به گفته حمید انوری، دبیر برگزاری مسابقه، امسال 376 شرکت‌کننده از حدود 12 کشور در این برنامه شرکت داشتند و تفاوتی این مسابقه با سال‌های گذشته داشته، امسال بخش دانشجویان غیرافغانستانی و بخش دانش‌آموزان را نیز اضافه کردند.
 
وی ادامه داد که 50 نفر از کشورهای کشورهای چین، لبنان، یمن، عراق، سوریه و... در بخش دانشجویان کشورهای غیرفارسی‌زبان در مسابقه سخنرانی همدل شرکت کردند و در بخش دانشجویان کشورهای فارسی‌زبان، فقط دانشجویان افغانستان حضور داشتند.
 
انوری خاطرنشان کرد که امسال فینال مسابقه همدل با حضور 12 دانشجویان غیرفارسی زبان، 12 دانشجوی کشورهای فارسی زبان و هم‌چنین دانش‌آموزان برگزار شد که از هر بخش سه نفر و در مجموع 9 برنده داشتند.
 
بر اساس تصمیم هیئت داوران این دوره از مسابقات، اسامی زیر را به عنوان نفرات برگزیده اعلام شدند:
بخش دانش‌آموزی:
نفر اول: زینب اکبری
نفر دوم: عاطفه رجایی
نفر سوم: فرشته ابراهیمی
 
بخش دانشجویان کشورهای فارسی زبان:
نفر اول: خدیجه سادات حسینی
نفر دوم: معصومه محمدی
نفر سوم: علی‌رضا محمدی
 
بخش دانشجویان کشورهای غیرفارسی زبان:
نفر اول: مجید ونگان از چین
نفر دوم: ابراهیم دیباخی از سنگال
نفر سوم: عباد امین از لبنان
 
دبیر برگزاری مسابقه سخنرانی همدل در مورد نیروی اجرایی مسابقه همدل گفت که دانشجویان افغانستانی از ولایات مختلف ایران در برنامه اختتامیه حضور داشتند؛ دانشجویانی از اصفهان، شیراز، اصفهان، قم، مشهد، گرگان و....
 
وی خاطرنشان کرد که به دلیل نظر مساعدی که مسئولان ایرانی نسبت به این برنامه داشتند، امسال آن‌ها برای برگزاری آن‌ مشکلی نداشتند و به همین خاطر از تمام مسئولانی که در برگزاری این برنامه با آن‌ها همکاری کردند، تشکر و سپاس‌گزاری نمود.
 
انوری در مورد محتوا و محور سخنرانی‌ها تأکید کرد که امسال به دلیل علمی شدن برنامه با اساتید مختلف فن بیان، مجری‌های صدا و سیما و اساتید دانشگاه، مشورت و هم‌فکری شد و سه محور اصلی برای این مسابقات انتخاب گردید؛ عاشورا و امام حسین، صلح و رابطه حسنه بین کشورها.
 
وی افزود که امسال علاوه بر این محورها، کسانی که سخنرانی می‌کردند، می‌بایست محتوای صحبت‌های‌شان رفرنس علمی می‌داشت.
 
مسئول گروه دانشجویی همدل در مورد بازخورد جشنواره‌های سال‌های قبل همدل نیز گفت: "یک مشکلی که دانشجویان افغانستانی در جامعه ایران دارند، مهارت‌های ارتباطی و صحبت کردن است. همین باعث می‌شد در بعضی جاها از جمله در دانشگاه‌ها نتوانند خوب صحبت کنند، و ارتباط خوبی با مسئولان بگیرند، همین باعث شد که ما این برنامه را بگیریم، به خاطر همین از سال اول که برگزار کردیم، بازخوردهای خیلی خوبی گرفتیم، و موجی در سطح دانشجویان مهاجر شکل گرفت که به سمت تقویت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی بروند. خوشبختانه ما فراتر از تصوری که داشتیم، به اهدافی که می‌خواستیم، در دو سال گذشته رسیدیم".





















  پربازدید ترین