• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تاریخ عبدالرحمن قدم بقدم تکرار می گردد

مشوره مجانی برای غنی احمدزی!
بعد از ترک قشون انگلیس، وضعیت برهم و درهم افغانستان بحالش باقی ماند. سربازان انگلیس چند ماه بعد از جنگ میوند که در تاریخ افغانستان بنام جنگ دوم افغان و انگلیس مشهور است، قندهار را تخلیه و این شهر در تصرف محمد ایوب پسر شیر علی که در تاریخ افغانستان بنام غازی محمد ایوب خان معروف است، قرار گرفت. عبدالرحمن، برادرزاده شیر علی یا پسر کاکای محمد ایوب بحمایت مذهبی ملا مشک عالم غلزی بصوب قندهار حرکت نمود. اگر محمد ایوب علیه انگلیس ها در معرکه میوند جهاد کرد ولی امروز عبدالرحمن علیه محمد ایوب مجاهد اعلام جهاد کرد. در ماه سپتمبر 1881 درست 138 سال پیش از امروز لشکر محمد ایوب در منطقه چهل زینه قندهار توسط لشکر عبدالرحمن شکست می خورد. محمد ایوب فرار را بر قرار ترجیح داده و خود را بدامن زمامداران فارس دیروز و ایران امروز انداخت. عبدالرحمن این پیروزی خود را از طریق چور و چپاول هستی و نیستی ساکنین قندهار تجلیل کرد.

دو مولوی سرشناس قندهار بنام های عبدالرحمن آخوند و مولوی ویس که فتوای جهاد علیه انگلیس ها در جنگ میوند داده بودند و غلامی عبدالرحمن در خدمت انگلیس ها را محکوم می کردند، از ترس جان به خرقه شریف پناه می برند. رسم بود هر کسی به آنجا پناهنده می شد از تعقیب و مجازات معاف می گشت ولی عبدالرحمن هر دو را گرفتار و در ملای عام گردن زد تا عبرت برای مولوی ها و ملاهای قندهار گردد که علیه انگلیس ها فتوای جهاد را ندهد و پند مردم عادی گردد که علیه انگلیس ها جهاد نکنند.

در حالیکه امروز هم غنی احمدزی و هم حامد کرزی به پیروی از عبدالرحمن در نوکری این یا آن قدرت خارجی در تلاش تاسیس حکومت مرکزی می باشند ولی هر دو با هم جور آمد نمی توانند. اخیرا حامد کرزی پای دبدب دارد که مردم را علیه غنی احمدزی از طرق مختلف تحریک نماید. این کار بشکلی صورت می گیرد که حامد کرزی خود را بدامن ماسکو انداخته و تلاش دارد با زور ماسکو علیه غنی احمدزی بحیث غلام امریکا جهاد نماید. اگر غنی احمدزی براستی هم خواسته باشد میراث دار عبدالرحمن گردد در قدم اول لازم است کاری در حق حامد کرزی نماید که عبدالرحمن در حق دو مولوی قندهار کرد.

  پربازدید ترین