• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

روزجهانی صلح؛ آرمان بشری یا بازیچه جنگ افروزان!

روزجهانی صلح؛ آرمان بشری یا بازیچه جنگ افروزان!

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز 21 سپتامبر مصادف با 30 سنبله را روز جهانی صلح اعلام کرده‌است. این تاریخ در پنجاه‌ و هفتمین جلسه مجمع عمومی انتخاب شد.

انگیزه مجمع عمومی سازمان ملل از نام‌گذاری این روز و اعلام آن به این عنوان، ترویج صلح در میان ملت‌های مختلف جهان بوده‌است. در اعلامیه مجمع سازمان ملل متحد در این خصوص آمده است: "این روز باید رسماً به این عنوان نامیده و جشن گرفته شود. از این روز باید برای مراقبت از ایده صلح و تقویت آن چه در درون کشورها و اقوام مختلف و چه در میان آن‌ها بهره گرفت".

روزجهانی صلح یکی از تلاش‌های اساسی جامعه بشری خسته از جنگ و خشونت در گستره داخلی، منطقه ای و جهانی است. صلح از آرزوهای تاریخی و بنیادی جامعه بشری است برای کاهش خشونت‌ها و جلوگیری از کشتار انسان‌ها و مانع شدن از تخریب آثار و نشانه‌های مدنیت بشری.

با وجود این‌که برای ترویج و نهادینه ساختن و عینیت بخشیدن این آرمان بشری سازوکارهای بسیار چیده شده است و از آن بصورت گسترده و پر انگیزه استقبال می‌شود؛ ولی متاسفانه هنوز که هنوز است نه تنها کابوس جنگ و کشتار در بیداری و خواب، آسایش و نگرانی مردمان جهان را رها نساخته است و هر روز قربانیان بی‌شماری در کام خشونت و جنگ‌های ویرانگر فرو می‌روند، بلکه خود "صلح" ابزار و بازیچه ای شده است برای "دوام جنگ و خشونت". نشانه‌ها و شواهد کافی در سطح جهانی و منطقه ای و داخلی وجود دارد که عناصر تمامیت‌خواه، حکومت‌های نامشروع، قدرت‌های فرامرزی، صلح را در جهت منافع و سلطه شوم خویش، به گروگان گرفته اند. در شرایط کنونی هم چون قرون گذشته، این قدرت‌های بزرگ و هم پیمانان منطقه ای آنان هستند که با بهانه فریبنده، زمینه سازجنگ‌های خونین می‌شوند و دامنه جنگ را از شرق تا غرب، از شمال تا جنوب این کره خاکی گسترش داده اند. این قدرت‌های سودجو و سیرناپذیر اقتصادی جهان هستند که د رهمسویی با اربابان سیاست و جنگ، نیازمندی‌های حیاتی بشری را بجای رفاه و آسایش جامعه بشری در استخدام پروژه‌های جنگ افروزانه قرار می‌دهند. وضعیت تکان دهنده خاورمیانه و کشورخود ما افغانستان و نقض گسترده حقوق بشری افراد در جوامعی که بحران در آن ایجاد شده است سندی انکار ناپذیر است بر اثبات ادعای فوق.

بنابر این درست است که سازمان‌های بین‌المللی و قدرت‌های بزرگ و دولت‌ها شعار صلح را سرمی‌دهند و حتا از آن بصورت بسیار گسترده با اصراف‌های حیرت انگیز تجلیل بعمل می‌آورند، اما در سایه این هیاهوی‌های برنامه ریزی شده برای انحراف افکار عمومی از عوامل واقعی جنگ افروزی و ضدصلح، به موضوع اساسی که انعقاد کننده و تضمین کننده صلح واقعی و دوامدار، یعنی "عدالت"، هیچ توجهی ندارند. صلح بدون عدالت، نیرنگ و فریب است. صلح بدون عدالت، توقف جنگ و خشونت است برای تجدید نیروی جنگی. صلح بدون عدالت، چرخه پایان ناپذیر و دور باطل نقض حقوق بشر است. صلح بدون عدالت، سلب حق حیات و محروم ساختن جامعه بشری است از رفاه و امنیت و توسعه و انسانی شدن زندگی.

صلحی قابل قبول است و می‌تواند امید آفرین باشد که نه تنها مبتنی بر نیت و خواست و اراده آگاهانه مردمان رنج کشیده و آسیب دیده از جنگ و خشونت باشد؛ بلکه از گروگانکشی قدرت‌های بزرگ فرامنطقه ای و وابستگان منطقه ای شان و زمامداران خودکامه رها باشد.

  پربازدید ترین