• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران: صدور ویزا برای شهروندان افغانستان تسهیل می شود

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران: صدور ویزا برای شهروندان افغانستان تسهیل می شود

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که حجم بالایی از گردشگرانی که امروز از افغانستان به کشورهایی مثل هند و ترکیه می‌روند، می‌توانند به ایران بیایند، تأکید می‌کند که به زودی سازوکاری به سفارت و سرکنسول‌گری‌های ایران در افغانستان ابلاغ خواهد شد که بر اساس آن، سهولت‌های بیشتری برای صدور ویزا به گردشگران افغانستان ارائه خواهد شد.

ولی تیموری که در یک نشست خبری با خبرنگاران در آستانه فرا رسیدن روز جهانی گردشگری، پیرامون اهمیت گردشگری میان افغانستان و ایران و مشکلات موجود برای سفر گردشگران افغانستانی به این کشور پاسخ داد.
 
وی با اشاره به شوق و علاقه مردم افغانستان برای سفر به ایران تأکید کرد که افغانستان برای آن‌ها از زاویه گردشگری مهم است و در این زمینه نیز همیشه پیش قدم بوده‌اند.
 
تیموی خاطرنشان کرد که به عنوان صنعت گردشگری، همیشه به دنبال این بوده‌اند که رفت و آمدها میان افغانستان و ایران پایدارتر و منظم‌تر انجام شود.
 
اما به گفته وی، در گذشته یک سری اتفاقاتی در حوزه‌های دیگر میان دو کشور افتاده که یک مقدار زحمت حوزه گردشگری را برای متقاعد کردن سیستم‌های مرتبط برای تسهیل ورود گردشگران از افغانستان به ایران زیاد کرده است.
 
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران ادامه داد که در این زمینه حداقل نشست‌های مرتبی در چند ماه گذشته با وزارت امورخارجه و دستگاه‌های امنیتی این کشور داشته، مشکلات موجود را انتقال داده و خواستار ایجاد تسهیلاتی برای سفر گردشگران از افغانستان به ایران شده‌اند.
 
وی تأکید کرد: "حجم بالایی از گردشگران که امروز از افغانستان به کشورهای دیگر مثل هند و ترکیه می‌روند، می توانند مشتری ما باشند و واقعا مطالعات بازار ما هم همین مسأله را تأیید می‌کند".
 
تیموری افزود که اقدامات خوبی در حوزه گردشگری میان افغانستان و ایران انجام شده و آن‌ها توانسته‌اند وزارت خارجه و بخش‌های دیگر این کشور را برای تسهیل صدور ویزا برای شهروندان افغانستان متقاعدشان کنند.
 
وی با اشاره به این نگرانی برخی دستگاه‌ها در ایران که ممکن گردشگر افغانستان پس از ورود به ایران، نخواهد به کشور خود بازگردد، گفت که ساز و کارهای لازم در مورد این دغدغه طراحی شده که در آینده نه چندان دور و خیلی زود، این ساز و کارها به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسول‌گری‌های این کشور در افغانستان ابلاغ خواهد شد.
 
این مقام ارشد حوزه گردشگری در ایران تأکید کرد که مشکلات موجود در این حوزه میان افغانستان و ایران در حال برداشته شدن است؛ "گردشگری افغانستان، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر این‌که ما تکلیف هم‌زبانی داریم و جزء معدود کشورهایی هستیم که زبان مشترک داریم، برای ما مهم است".
 
وی خاطرنشان کرد که در چارچوب سازمان همکاری‌های اکو هم نشست‌هایی با کشورهای عضو این سازمان دارند و مشورت‌های بسیار خوبی با تاجیکستان و افغانستان دارند، که انشالله طی ده روز آینده مصوبات بسیار خوبی در چارچوب اکو برای توسعه گردشگری میان کشورهای عضو اکو، با تأکید بر کشورهای فارسی زبان داشته باشند.
 
تیموری در پاسخ به این سوال که شرکت‌های خصوصی گردشگری در افغانستان چگونه می‌توانند از تسهیلات بیشتری به خصوص برای دریافت ویزای ایران برخوردار شوند، گفت که یک‌سری شرکت‌ها را رسما به وزارت امورخارجه این کشور معرفی کرده‌اند که اگر در مورد بازگشت گردشگران از افغانستان تردید دارند، این آژانس‌ها این مسئولیت را می‌پذیرند و تظمین می‌دهند تا گردشگر را برگردانند.
 
به گفته وی، این شرکت‌های معرفی شده فعلا در حال کار اند، اما در حال ایجاد چارچوب و دستورالعملی اند که همه دفاتر خدمات مسافرتی بتوانند از این مسیر استفاده کنند.
 
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران خاطرنشان کرد که علاقمندان در افغانستان می‌توانند کار را از طریق سفارت و سرکنسول‌گری‌های این کشور و دفاتری که فعلا معرفی شده‌اند، شروع کنند، اما قطعا به زودی ساز و کار جدید به کلیه سرکنسول‌گری‌ها و سفارت ایران در افغانستان ابلاغ خواهد شد تا تسهیلات لازم در اختیار مردم قرار بگیرد.
 
این در حالی است که به گفته تیموری، در سال گذشته 7 میلیون و 800 هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که این رقم نسبت به سال 96، 50 درصد رشد داشته است. هم‌چنین در 5 ماه نخست سال جاری، 4 میلیون و 100 هزار گردشگر از ایران بازدید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 30 درصد افزایش داشته است.
 
وی در مورد روز جهانی گردشگری نیز گفت: "روز جهانی گردشگری در تقویم سازمان جهانی گردشگری به عنوان یک رویداد ثبت شده و با تصویب اساسنامه این سازمان و تشکیل آن هم زمان است. هر ساله کشور‌های عضو سازمان جهانی گردشگری برنامه‌های ویژه‌ای را برای این روز دارند و هر سال، سازمان جهانی گردشگری یک برنامه رسمی را برای روز جهانی گردشگری دارد که امسال در هند برگزار می‌شود".
 
قرار است امسال مراسم روز جهانی گردشگری در ایران به تاریخ 6 میزان(مهر)، در شهر زاهدان، مرکز ولایت سیستان و بلوچستان ایران و در نزدیکی مرزهای افغانستان برگزار شود.

  پربازدید ترین