• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

زیارت اربعین و چالش های پیش رو

زیارت اربعین و چالش های پیش رو

امسال چهارمین سال است که اتباع خارجی ساکن ایران و مشتاق زیارت اباعبدالله الحسین(ع) به صورت قانونی می توانند در زیارت اربعین شرکت کنند.

زیارتی خاطره انگیز که مشتاقانش هرساله منتظر ایام اربعین هستند و برای مهاجرین و پناهندگان ساکن ایران که تنها زیارت و سفر خارج از کشورشان است که امکان حضور دارند، از یک سال قبل برنامه سفر و زیارت را می چینند.

در سه سال گذشته دفترچه های اربعین به اتباع ارائه میشد اما متاسفانه در ایام منتهی به روز اربعین و حتی بعد آن و با استرس ها و خوف و رجا بسیار برای زیارت روز اربعین

امسال خوشبختانه با پیگیری های بسیار ستاد اربعین، ادارات اتباع استانها و مسئولین ذیربط و مسئولین هیئات مذهبی اتباع افغانستانی در استان های مختلف خصوصا تهران و مشهد مقدس وقم زمینه دریافت به موقع دفترچه های خروج از مرز فراهم شد و قدم رو به جلوی دیگر اینکه؛ هزینه ویزای عراق نیز برای مهاجرین برداشته شد.
از حق نگذریم این دو کار بسیار شایسته و ستودنی ست.

اما وقتی این دو کار در مرحله اجرا درمی آید نواقصی نیز دارد.
در حالی که دفترچه ها صادر شده است و مشتاقان برای زیارت خلوت تر و استفاده بیشتر از اماکن مقدسه میخواهند سریعتر خود را برسانند، اما امکان اینکه بدون ویزا از مرز خارج شوند وجود ندارد.

طرح اربعین از دهم ماه صفر آغاز و تا 26 صفر ادامه دارد و مهاجرین خارجی تنها در این زمان می توانند بدون ویزا از مرز عبور کنند(به هیچ وجه اطلاع رسانی نشده بود)

تعدادی از همشهریان که به مرزهای شلمچه رسیدند، در آنسوی مرز ایران با ممانعت نیروهای مرزی عراقی به دلیل ناهماهنگی مواجه شدند و نتوانستند از مرزها عبور کنند.
این افراد یا باید به شهر اهواز رفته و ویزا به مبلغ 50 دلار که تقریبا معادل 575 هزار تومان می شود با ازدحام زیاد بگیرند و یا به تهران بازگردند و در سفارت عراق این مبلغ را پرداخته و دوباره به شلمچه رفته و از مرز عبور کنند.

بسیار بهتر می شد که اتباع نیز مانند ایرانیها از روادید رایگان که از روز عاشورا، شروع شده بود، استفاده کنند.

با این اوصاف که بسیاری از اتباع از این موضوع اطلاع درست و دقیقی نداشتند و به سمت مرزها حرکت کرده اند، شایسته است سریعتر راه حلی همچون مذاکره و رایزنی با طرف عراقی برای ورود مهاجرین ساکن ایران داشته باشند.

  پربازدید ترین