• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتخابات ریاست جمهوری 6 میزان چگونه برگزار شد؟

انتخابات ریاست جمهوری 6 میزان چگونه برگزار شد؟

 از نبود لیست های رای دهندگان تا خرابی دستگاه های ثبت و کار نکردن بایومتریک ها تا جلوگیری از ورود خبرنگاران و در برخی مناطق ناظران و جوامع مدنی همه و همه رساننده یک سهل انگاری عمدی در انتخابات این دوره بوده می باشد.

حضور مردم در قیاس با سه دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری ناچیز گزارش شد. شور و هیجانی که در انتخابات های گذشته بوده اینبار مشاهده نشد.
به گفته مسوولان کمیسیون انتخابات 9 میلیون و 600 هزار رای دهنده ثبت نام شده اند. از جمله سه میلیون و سیصد هزار تن زنان بوده اند، یعنی حدود سی درصد رای دهنده ها.
این انتخابات در 29 هزار و 583 محل در 34 ولایت با حضور بیش از 144 هزار ناظر داخلی برگزار شد. بیش از 60 نهاد به شمول 10 نهاد بین المللی اعتبارنامه نظارت از این انتخابات را از کمیسیون به دست آورده اند.
در این انتخابات سیزده تن با یکدیگر به رقابت پرداختند.

بنابر گفته های رییس کمیسیون انتخابات، 4041 مرکز رای دهی در سراسر افغانستان باز بوده است و مراکز بسته 481 مرکز گفته شده است.
ننگ رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات تعداد مراکز رای دهی را 4503 مرکز گفت.
در همین حال نیروهای امنیتی اعلام کردند که 4909 مرکز باز هست و 33 مرکز مواد انتخاباتی به آن نرسیده است.
در حالیکه مسوولان کمیسیون اذعان داشتند که به بیش از دوصد مرکز مواد انتخاباتی نرسید.
در حدود 851 مرکز رابطه آنها با کمیسیون قطع شده و مسوولان کمیسیون تا پایان روز رای گیری هیچگونه اطلاعی از آن مراکز نداشتند.

همچنین شنیده شد که برخی مقام ها در ولسوالی ها مردم را تهیدید کردند که به نامزد موردنظر رای بدهند و برخلاف قانون، عکس اشرف غنی در چندین سایت انتخاباتی نصب بوده است.

در مورد نارسایی ها مردم شکایات زیادی داشتند و حتی ده ها هزار تن از رای دادن محروم شدند و برخی در رسانه ها ادعا کردند که رای آنان که بر اثر نارسایی ها موفق به رای دادن نشدند، به نفع نامزد خاص استعمال می شود بدون اینکه آنان در جریان قرار بگیرند.

بسیاری از جمله برخی از نامزدان، نارسایی های انتخاباتی را عمدی تلقی می کنند.
از نبود لیست های رای دهندگان تا خرابی دستگاه های ثبت و کار نکردن بایومتریک ها تا جلوگیری از ورود خبرنگاران و در برخی مناطق ناظران و جوامع مدنی همه و همه رساننده یک سهل انگاری عمدی در انتخابات این دوره بوده می باشد.

این مشکلات تازه به وجود نیامده بل در انتخابات های گذشته نیز وجود داشته است اما کمیسیون جدید تعهد کرده بود که این مشکلات برطرف شود ولی بیشتر شد. اینجا است که تردید می شود این سهل انگاری ها و مشکلات عمدی باشد.
بخصوص در قسمت ارسال اشتباهی لیست های رای دهندگان که از یک مرکز به دیگر مراکز فرستاده شده بود، مواد انتخاباتی لیست های اشتباهی که افراد بخاطر نبودن لیست از انتخابات محروم شده اند، برای تقلب قابل استفاده است.

در روزهای آینده منتظر ادامه تقلب در شمارش آرا و دستکاری سیستم های مرکزی در دفتر کمیسیون انتخابات باشید.

  پربازدید ترین