• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

لزوم آگاهی رسانی طرح اربعین در نشست با هیئات مذهبی اتباع افغانستانی مقیم تهران

 لزوم آگاهی رسانی طرح اربعین در نشست با هیئات مذهبی اتباع افغانستانی مقیم تهران

 نشست با هیئات مذهبی اتباع افغانستانی به منظور آگاهی رسانی طرح راهپیمایی اربعین با حضورحجت‌الاسلام «محمد علی صالحی» معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل اتباع خارجی و امور مهاجرین وزارت داخله ایران و منصور حاجی سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران و جمعی از فعالان مذهبی افغانستانی در سالن جلسات اداره کل امور اتباع و هاجرین خارجی استانداری تهران برگزار شد .

به گزارش رسانه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران ، معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران در ابتدای نشست با اشاره به برخی موارد ، مشمولین طرح اربعین را که نیاز به ویزا ندارند را اینگونه شرح دادند ، مشمولین طرح اربعین که نیاز به ویزه ندارند صرفا کسانی هستند که کارت آمایش دارند و یا گذرنامه خانواری دانشجویی که گذرنامه قدیمی بدون اعتبار است ، افرادی که گذرنامه الکترونیکی دارند به شرط دریافت ویزا از سفارت عراق میتوانند به کربلا مشرف شوند. به این ترتیب که ابتدا باید از سفارت عراق ویزا بگیرند و بعد از آن به پلیس گذرنامه و مهاجرت مراجعه و مجدد خروج و مراجعت بگیرند .

صالحی در خصوص کسانی که کارت آمایش دارند توضیح داد، کسانی که در طرح آمایش شرکت کرده اند و کارت آمایش دارند باید به دفاتر خدمات مراجعه کنند و آنهایی که همانند سنوات گذشته دفترچه دارند به شرط آنکه از زائرین داخل دفترچه کم یا زیاد نشود میتوانند با همان دفترچه عازم شوند و اما کسانی که فاقد این دفترچه هستند برایشان دفترچه صادر خواهد شد .

 وی ادامه داد : کسانی که از داخل افغانستان برای زیارت اربعین با ایران آمده اند در صورتی که با روادید دوبار ورود به کشور داشته اند به سفارت عراق و یا نمایندگی هایش در شهرهای تهران ، مشهد مراجعه کنند و ویزای مراجعت به کربلا را دریافت کنند.

معان فرهنگی و پژوهشی اتباع وزارت داخله ایران ضمن بیان مشکلات حضور دلال ها در این موضوع تاکید موکد کردند که ، متقاضیان به هیچ عنوان به دلالان برای دریافت ویزا مراجعه نکنند ، مبلغ روادید اعلام شده از سوی سفارت عراق مبلغ 50 دلار می باشد .

 حجت الاسلام صالحی به خروج زائرین از مرز شلمچه اشاره کرد و گفت : تمامی زائرین اعم از اتباع عراقی و اتباع افغانستانی باید و باید از مرز شلمچه خارج شوند و از سایر مرزها اجازه ی خروج نخواهند داشت و زائرین میتوانند بعد از دریافت ویزا از هم اکنون تا اربعین از مرز شلمچه خارج شوند و بازگشت آنها به نسبت مجوزی است که در خروجی شان مشخص شده است .
 
وی در خصوص حمل و نقل زائرین افزود : زائرین باید توجه لازم را داشته باشند که حمل و نقل داخل عراق رایگان نیست و هزینه های لازم را باید به همراه داشته باشند .

 صالحی در ادامه سخنانش به حضور موکب ها در ایران اشاره کرد و گفت : ما در اتباع خارجی مهارجرین افغانستانی و عراقی تعداد 15 موکب را در مرز شلمچه راه اندازی خواهیم کرد که تا کنون 5 موکب آماده  ی خدمات رسانی به اتباع خارجی می باشند و علاوه بر این موکب هایی در مسیر زائرین طراحی شده که به زودی موکب قم در مسیر جاده اراک به سمت کربلا برای زائرین راه اندازی خواهد شد .

 معان فرهنگی و پژوهشی اتباع وزارت داخله ایران در پایان  پیشنهاد داد ، هیئات مذهبی جلسات و مراسمی  را برای آگاهی رسانی زائرین و بدرقه ی آنها در هنگام خروج از شهر محل سکوت شان برگزار کنند.

  پربازدید ترین